iran202545

Nævnet meddelte i oktober 2025 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Iran. Indrejst i 2015. Genoptaget sag.

Flygtningenævnet udtalte:

”Ansøgeren er etnisk kurder og ateist fra Al-Tash, Ramadi, Irak. Under den oprindelige asylsag henviste ansøgeren til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygtede at blive henrettet af de iranske myndigheder. Ansøgeren oplyste til støtte for sit asylmotiv, at ansøgeren er født i Irak af iranske forældre, som flygtede til Irak før ansøgerens fødsel. Ansøgerens far var, forud for ansøgerens families udrejse af Iran, aktiv for KDPI. Ansøgeren oplyste til støtte for sit asylmotiv videre, at ansøgeren i omkring fem år før sin udrejse af Irak begyndte at sympatisere med KDPI, hvor ansøgeren deltog i møder samt arrangementer, at ansøgeren har spillet på KDPIs [sportshold] for unge samt uddelt aviser for dem, og at ansøgerens farbror kæmpede som peshmerga for KDPI og døde som martyr. Under den oprindelige asylsag henviste ansøgeren videre til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygtede de generelle forhold i landet. Ansøgeren oplyste til støtte herfor, at han ikke havde rettigheder eller en fremtid i Irak, og at han frygtede, at de irakiske myndigheder ville udlevere iranske statsborgere til de iranske myndigheder. I forbindelse med genoptagelsessagen har ansøgeren som asylmotiv fortsat henvist til, at han er født og opvokset i Al-Tash-lejren i Ramadi i Irak, og at han aldrig har boet i Iran. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv desuden oplyst, at han kommer fra en politisk aktiv familie. Ansøgeren har videre oplyst, at han ikke har iranske identitetspapirer, og at han derfor ved en tilbagevenden til Iran vil være nødsaget til at blive identificeret gennem sine forældres ID-oplysninger. Ansøgerens familie flygtede fra Iran som følge af ansøgerens fars politiske aktiviteter, herunder som peshmerga. Ansøgerens farbror kæmpede som peshmerga og døde i kamp. Ansøgerens farbror er som følge heraf blevet KDPI-martyr og familien får årligt tilsendt et takkebrev fra partiet. Ansøgeren har endvidere oplyst, at han i Irak støttede KDPI ved at deltage i ceremonier i forbindelse med partiets mærkedage, omdelte aviser, og han var [spiller] på et KDPI-[sportshold]. Ansøgeren har videre henvist til, at han i Danmark har deltaget i arrangementer i regi af KDPI, og at han støtter partiet via sine sociale medier. Flygtningenævnet lægger ansøgerens forklaring om, at han er iransk kurder og er født og opvokset i Al-Tash-lejren, til grund. Henset til Flygtningenævnets afgørelse [fra efteråret] 2012 vedrørende ansøgerens bror, sammenholdt med oplysningerne om ansøgerens fars aktiviteter herunder i Al-Tash, der understøttes af fotos, hvor faren er fotograferet sammen med ledende medlemmer af KDPI samt bærende våben, lægger nævnet videre til grund, at ansøgerens far har været peshmerga og fortsat er medlem af KDPI. Det lægges yderligere til grund, at farens politiske liv har været en del af ansøgerens barndom og opvækst. Nævnet lægger videre til grund, at ansøgeren sammen med sin familie har deltaget i fejringen af KDPIs mærkedage, og nævnet har ikke grundlag for at tilsidesætte ansøgerens forklaring om, at han har været ungdomsmedlem af KDPI. På baggrund af Flygtningenævnets afgørelse [fra efteråret]2012 lægges det yderligere til grund, at ansøgerens bror blev medlem af KDPI i 2009 ligesom broderen deltog i partimøder samt partiets øvrige arrangementer, og han selv afholdt partimøder på sin bopæl. Dertil lægger nævnet til grund, at ansøgeren også efter sin ankomst til Danmark har sympatiseret med KDPI, herunder at han i Danmark har deltaget i flere arrangementer i regi af KDPI, herunder har ansøgeren deltaget i flere demonstrationer mod det iranske regime, ligesom han på sine åbne profiler på [socialt medie A og socialt medie B] er fremkommet med politiske budskaber til fordel for KDPI, uden at den i Danmark udøvede aktivitet  dog har været eksponeret og af et sådan omfang og karakter, at aktiviteten i sig selv udgør et selvstændigt asylgrundlag. På denne baggrund og efter en samlet vurdering af de foreliggende oplysninger om karakteren og omfanget af ansøgerens families politiske aktiviteter og medlemskab af KDPI, sammenholdt med ansøgerens egne aktiviteter til fordel for KDPI, samt den omstændighed, at ansøgeren ikke er i besiddelse af iranske identifikationspapirer af nogen art, finder Flygtningenævnet, at der ikke kan ses bort fra, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Iran vil være i en sådan risiko for at blive identificeret som tilhørende en politisk aktiv familie, at han har behov for beskyttelse. På denne baggrund finder Flygtningenævnet, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved indrejse i Iran vil være i konkret og individuel risiko for forfølgelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.”

Løbenummer: Iran/2025/45/JURO