erit20253

Nævnet stadfæstede i oktober 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Eritrea. Ansøgeren er mindreårig. Ansøgeren er født i Danmark.

Flygtningenævnet udtalte:

Ansøgeren er etnisk tigrinya, muslim og statsborger i Eritrea. Ansøgeren er født i Danmark. Ansøgerens [familiemedlem A og B] er fra klanen[klan]. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Som asylmotiv for ansøgeren har ansøgerens [familiemedlem A og B] henvist til, at ansøgeren vil blive tvunget til at aftjene værnepligt/nationaltjeneste i Eritrea. Til støtte herfor har ansøgerens [familiemedlem A og B] oplyst, at ansøgeren i Eritrea risikerer at blive tvangsrekrutteret til værnepligt/nationaltjeneste uanset ansøgerens alder. Som asylmotiv for ansøgeren har ansøgerens [familiemedlem A og B] videre henvist til de generelle forhold i Eritrea. Ansøgerens [familiemedlem A og B] har yderligere anført, at spørgsmålet om, hvorvidt ansøgeren kan meddeles opholdstilladelse, som konsekvens af [familiemedlem C, D og Es] status, skal hjemvises til Udlændingestyrelsen til fornyet behandling. Der skal i første række tages stilling til, om ansøgeren kan meddeles asyl på selvstændigt grundlag. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren, der er ca. [0-3] år gammel, og som aldrig har opholdt sig i Eritrea, er i et modsætningsforhold til myndighederne i Eritrea. Endvidere er ansøgeren på grund af sin alder ikke i risiko for at blive indkaldt til værnepligt/nationaltjeneste i Eritrea, jf. herved blandt andet ”EASO Country of Origin Information Report: Eritrea National Service and illegal exit” fra september 2019 samt Udlændingestyrelsens landerapport ”National service, exit and entry” fra februar 2020. Flygtningenævnet bemærker herefter om spørgsmålet om konsekvensstatus, at det af Flygtningenævnets formandskabs 33. beretning (2024), side 245, blandt andet fremgår følgende: ”På samme måde følger mindreårige, der er født efter forældrenes indrejse i Danmark, som udgangspunkt forældrenes sag, hvis forældrene har indgivet ansøgning om asyl på deres vegne. Det er en forudsætning, at børnene er født, inden der træffes endelig afgørelse om, hvorvidt forældrene kan meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, og at der som asylmotiv er henvist til det samme asylmotiv som forældrenes.” Det forhold, at ansøgerens [familiemedlem A og B] og ansøgerens [familiemedlem C, D og E]er meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, inden ansøgerens fødsel, kan således ikke begrunde, at ansøgeren som konsekvens heraf kan meddeles opholdstilladelse efter § 7. Endelig er det Flygtningenævnets vurdering, at de generelle forhold i Eritrea ikke i sig selv kan begrunde asyl. Det, der i øvrigt er anført, kan ikke føre til et andet resultat, og der er ikke grundlag for at hjemvise sagen til fornyet behandling. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.

Løbenummer: Erit/2025/3/SRWM