Nævnet stadfæstede i oktober 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Ukraine. Indrejst i 2023.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er etnisk ukrainsk og kristen ortodoks fra [by A] Zaporizhzhia Oblast, Ukraine. Hun har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun frygter de generelle forhold i Ukraine. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hun er bange for at dø på grund af krigens bombardementer. Videre har ansøgeren oplyst, at hendes by er under okkupation, hvilket betyder, at man skal have russiske dokumenter. Hun er bange for at blive kidnappet, fordi hun har ukrainsk pas. Ansøgeren har yderligere henvist til, at der ikke eksisterer et relevant og rimeligt internt flugtalternativ. Flygtningenævnet lægger ansøgerens forklaring om hendes ophold i Ukraine og udrejse til grund. Flygtningenævnet lægger ansøgerens forklaring om hendes ophold i [land A i Europa] og hendes udrejse herfra til grund. Flygtningenævnet lægger endvidere til grund, at ansøgeren i [årstal mellem 2015-2020] var i praktik i [land B i Europa] i forbindelse med sin uddannelse på [uddannelsesinstitution]. Flygtningenævnet tiltræder af de samme grunde, som er anført i Udlændingestyrelsens afgørelse, at der ikke er grundlag for at meddele ansøgeren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller stk. 2. Udlændingestyrelsens har vurderet, at situationen i [by A] Zaporizhzhia Oblast på nuværende tidspunkt, er af en sådan karakter, at ansøgeren isoleret set, i forhold til sit hjemområde, er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 3. Flygtningenævnet skal herefter foretage en vurdering af, om Udlændingestyrelsen har godtgjort, at der i ansøgerens hjemland er områder, der kan udgøre et internt flugtalternativ for ansøgeren, samt om det er rimeligt at forvente, at ansøgeren tager ophold der. Flygtningenævnet tiltræder Udlændingestyrelsens afgørelse om, at der foreligger et internt relevant flugtalternativ i den vestlige eller centrale del af Ukraine, herunder i Kyiv. Flygtningenævnet lægger herved vægt på de baggrundsoplysninger der er gengivet i Udlændingestyrelsens berigtigede afgørelse af den 3. juli 2025. Nævnet lægger desuden vægt på de senest opdaterede data fra ”Ukraine Conflict Monitor”, der opdateres ugentligt. Baggrundsoplysningerne er i væsentligt omfang baseret på data fra Armed Conflict and Event Data (ACLED). Flygtningenævnet lægger efter baggrundsoplysningerne, til grund, at sikkerhedssituationen i det centrale og vestlige Ukraine, herunder i regionerne Kirovograd, Poltava, Khmelnytskyi, Cherkasy, Lviv, Vinnytsia, Ivano-Frankivsk, Zhytomyr, Kyiv Oblast, Ternopil, Volyn, Chernivtsi, Rivne og Zakarpattia fortsat er kendetegnet af ved en meget lav grad af ustabilitet med enkelte begrænsede sikkerhedshændelser og civile tab. Af det senest opdaterede konfliktkort af 3. oktober 2025 fra ACLED fremgår ligeledes, at sikkerhedssituationen i det vestlige og centrale Ukraine samt Krim er kendetegnet ved en meget lav grad af sikkerhedshændelser og få eller ingen angreb mod civile. Flygtningenævnet finder endvidere, at det er rimeligt at forvente, at ansøgeren tager ophold i Kyiv. Nævnet lægger herved vægt på ansøgerens personlige forhold, herunder navnlig oplysningerne om hendes alder, helbred, uddannelse og hendes erfaring med at opholde og etablere sig uden for sit hjemområde. Det forhold, at ansøgeren alene er russisktalende og ikke har familie eller netværk i Kyiv, kan ikke føre til andet resultat. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.”
Ukra/2025/10/sael