Nævnet stadfæstede i november 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Gambia. Indrejst i 2013.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er etnisk [etnicitet]og muslim af trosretning fra byen [by A] i det vestlige Gambia. Ansøgeren har været medlem og stifter af grupperingen [gruppe A], hvor han var [funktion] og informerede folk om, hvilke rettigheder de havde. Herudover var ansøgeren frivilligt medlem af grupperingen [gruppe B], en organisation, som arbejder for at stoppe kvindelig omskæring. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Gambia frygter forfølgelse af myndighederne grundet hans politiske aktiviteter som modstander af kvindelig omskæring. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han siden 2008 har været politisk aktiv på sociale medier, som medlem af frivillige organisationer og ved deltagelse i [medier], hvorigennem han har udtrykket sig kritisk om kvindelig omskæring og de generelle forhold i Gambia. Ansøgeren frygter, at hans kampagne mod omskæring af kvinder vil påvirke hans forhold til sin familie og lokalsamfundet yderligere, idet de er religiøse i en ekstrem grad. Ansøgeren har videre henvist til, at han frygter de gambiske myndigheder, idet han [i sommeren] 2019 har deltaget i en regimekritisk demonstration i [by B], Gambia, som havde til formål at udtrykke modstand mod den nye regering i Gambia. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han deltog i demonstrationen med ”Three years Jotna” bevægelsen (”Three years is enough”), ansøgeren havde sendt penge og bidraget [praktisk]. Ansøgeren har videre oplyst, at en politienhed ved navn Police Intervention og militæret kom for at stoppe demonstrationen, hvorefter de brugte tåregas mod demonstranterne og arresterede folk. Ansøgeren har endvidere henvist til, at han frygter social udstødelse af sin familie grundet sine politiske aktiviteter. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hans familie ikke accepterer hans syn på kvindelig omskæring og hans politiske aktivisme, og at de ønsker, at han giver samtykke til, at hans [kvindeligt familiemedlem] i Gambia må omskæres. Ansøgeren har aldrig mødt [sit familiemedlem], som bor skiftevis i Gambia og [afrikansk land A], men de har telefonisk kontakt. Flygtningenævnet lægger ansøgerens forklaring om sine politiske aktiviteter i Gambia til grund. Flygtningenævnet kan imidlertid ikke lægge til grund, at ansøgeren som følge heraf skulle være efterstræbt af myndighederne. Der er herved henset til, at ansøgeren til trods for sine politiske aktiviteter i Gambia i årene forinden, i 2013 udrejste legalt med henblik på familiesammenføring med sin tidligere ægtefælle i Danmark. Endvidere indrejste ansøgeren efter sin egen forklaring i 2019 legalt i Gambia for at deltage i en demonstration mod præsidenten i Gambia. Ansøgeren oplevede i den forbindelse eller senere under sit ophold ingen problemer med myndighederne i Gambia. Det bemærkes tillige, at ansøgeren efter sin forklaring har oplyst, at han ikke personligt er forfulgt, men i lufthavnen blev identificeret ved sin indrejse i Gambia [i sommeren]2019. Ansøgeren har endvidere på nævnsmødet oplyst, at han ikke selv har haft en afgørende rolle i forbindelse med demonstrationen i 2019 og baggrundsoplysningerne understøtter heller ikke forfølgning fra myndighederne i forbindelse hermed. Flygtningenævnet har endvidere henset til, at ansøgeren i sin forklaring til Udlændingestyrelsen har oplyst, at en deltager i demonstrationen, som blev anholdt, efterfølgende er blevet borgmester. Det forhold, at ansøgeren er tilknyttet bevægelsen ”Three years Jotna” kan ikke begrunde asyl, idet den gambiske forfatning garanterer forsamlingsfrihed. Heller ikke ansøgerens brug af [socialt medie] til politisk aktivisme kan føre til en anden vurdering, idet der ikke fremgår offentligt tilgængelige opslag med karakter af politisk aktivisme. Flygtningenævnet finder det endvidere påfaldende, at ansøgeren efter sin egen forklaring i 2019 udrejste af Gambia via [afrikansk land A] for at undgå de gambiske myndigheder og ikke i forbindelse med sin indrejse i Danmark søgte om asyl henset til at ansøgerens opholdstilladelse var inddraget [i foråret] 2018. Flygtningenævnet kan endelig tilslutte sig, at ansøgerens konflikt med sin familie omkring kvindelig omskæring ikke har den fornødne karakter og intensitet, der kan begrunde at ansøgeren skal meddeles asyl. Af baggrundsoplysningerne fremgår endvidere, at kvindelig omskæring er blevet kriminaliseret i Gambia. Heller ikke det forhold, at ansøgeren ikke ønsker, at ansøgerens [kvindeligt familiemedlem] bliver omskåret, kan begrunde at ansøgeren meddeles asyl, idet dette alene vedrører [det kvindelige familiemedlems] forhold. På ovennævnte baggrund og efter en samlet vurdering af sagen, finder Flygtningenævnet, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Gambia, vil være i risiko for forfølgelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller overgreb efter udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.”
Løbenr. Gamb/2025/2/mpc