stat20253

Nævnet stadfæstede i marts 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsløs palæstinenser fra Libanon. Indrejst i 2022. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk araber, muslim og statsløs palæstinenser fra Libanon. Ansøgeren har med undtagelse af perioden 2007-2009 boet i [flygtningelejr], som ligger mellem [by A] og [by B], indtil han rejste til Ukraine i 2019. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Libanon frygter gruppen [palæstinensisk organisation], som har forsøgt at slå ham ihjel. Ansøgeren frygter endvidere at vende tilbage til Libanon, fordi han ikke vil kunne klare sig selv eller få hjælp. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at gruppen [palæstinensisk organisation] begyndte at henvende sig til ansøgeren i 2017, fordi de ville rekruttere ansøgeren, og de henvendte sig mange gange. [A] er ledende medlem i den palæstinensiske organisation. I 2018 blev ansøgeren udsat for to overgreb af gruppen. Ansøgeren måtte flytte hjem til [sit familiemedlem], men her forsøgte gruppen også at slå ham ihjel. Første overfald skete, da to personer fra gruppen stoppede ansøgeren på gaden, og flere fra gruppen kom til, hvorefter ansøgeren under slagsmål blev stukket med en kniv i skulderen. Anden gang gruppen udsatte ansøgeren for overfald, lå de i baghold, da ansøgeren tog fra sin [familiemedlems] bopæl. Ansøgeren flygtede, men blev skudt i den ene hånd. Ansøgeren har endvidere oplyst, at alle i området har problemer med [palæstinensisk organisation], fordi gruppen vil have, at man støtter dem. Gruppen er bevæbnet og har kontakter ved myndighederne. Ansøgeren henvendte sig til politiet efter den ene episode, men politiet samarbejder med [palæstinensisk organisation]. Ansøgeren har endvidere oplyst, at han har brug for hjælp, og at han ikke kan klare sig selv. Ansøgeren har [fysisk handicap] som følge af et uheld, og han vil ikke kunne få et arbejde, penge eller et sted at bo, ligesom han ikke vil få nødvendig lægehjælp i Libanon. Ansøgeren har endelig henvist til, at han som statsløs palæstinenser i Libanon ikke har nogle rettigheder. Flygtningenævnet lægger ligesom Udlændingestyrelsen til grund, at ansøgeren er omfattet af flygtningekonventionens artikel 1D, 1. pkt. og dermed som udgangspunkt udelukket fra at opnå beskyttelse efter konventionen. Der er herved lagt vægt på, at ansøgeren til sin oplysnings- og motivsamtale har oplyst at være statsløs palæstinenser fra Libanon, og at UNRWA ved brev af [vinteren 2023/2024] efter høring har bekræftet, at ansøgeren er registreret ved UNRWA i Libanon. Flygtningenævnet finder endvidere, at ansøgeren ikke kan anses for at være omfattet af flygtningekonventionens artikel 1D, 2. pkt. og derfor ved en tilbagevenden til Libanon vil kunne opnå hjælp fra UNRWA. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på de samme omstændigheder som Udlændingestyrelsen i afgørelsen af [foråret] 2024. Det kan således ikke lægges til grund, at ansøgeren har en konflikt med en gruppe ved navn [palæstinensisk organisation]. Ansøgerens forklaring herom har ikke fremstået overbevisende. Til sin asylsamtale har ansøgeren først forklaret, at gruppen var interesseret i ham, fordi han var under uddannelse og senere, at han ikke vidste, hvorfor gruppen var interesseret i ham. På nævnsmødet har ansøgeren heller ikke kunne forklare nærmere om, hvorfor gruppen skulle være interesseret i ham. Ansøgeren har på nævnsmødet desuden forklaret udbyggende og divergerende om denne angivelige konflikt. Til sin asylsamtale [i foråret] 2024 har ansøgeren forklaret, at en gruppe i midten af 2018 opsøgte ham, hvorefter han flygtede og en person fra gruppen skød efter ham, hvorved han blev ramt i den ene hånd af skuddet. På nævnsmødet har ansøgeren således forklaret, at han under episoden blev overfaldet med slag, spark og blev ramt af skud i venstre hånd, samt stukket med en kniv i højre skulder. Til sin asylsamtale [i foråret] 2024 har ansøgeren endvidere forklaret, at han i august eller september 2018 flyttede hjem til en ven og opholdt sig hos denne indtil marts 2019. På nævnsmødet har ansøgeren derimod forklaret, at han under sit ophold fra august 2018 til marts 2019 opholdt sig hos [sit familiemedlem]. Der er ved afgørelsen tillige henset til, at ansøgeren fra august 2018 til sin udrejse til Ukraine i marts 2019 opholdt sig hos en ven ca. 1 km fra gruppens opholdssted, hvorunder gruppen angiveligt ledte efter ham, og uden at opleve problemer. Flygtningenævnet bemærker, at de generelle forhold for statsløse palæstinensere i Libanon er svære, såvel sikkerhedsmæssigt som socioøkonomisk, men at dette ikke kan begrunde en anden vurdering. Uanset det fremstår vanskeligt at arrangere en udrejse til Libanon, fremgår det af baggrundsoplysningerne, herunder Udlændingestyrelsens landerapport marts 2020, Readmission of Palestinian Refugees from Lebanon, blandt andet, at et europæisk land er lykkedes med at returnere 18 afviste asylansøgere til Libanon. På ovennævnte baggrund, og i øvrigt af de grunde, som er anført af Udlændingestyrelsen, tiltræder Flygtningenævnet, at ansøgeren ikke er afskåret fra at vende tilbage til Libanon, hvor han har adgang til beskyttelse og bistand fra UNRWA. På ovennævnte baggrund tiltræder Flygtningenævnet, at ansøgeren er omfattet af flygtningekonventionens artikel 1 D, 1. pkt., men at han ikke er omfattet af flygtningekonventionens artikel 1 D, 2. pkt., idet han ikke er afskåret fra at vende tilbage til Libanon, hvor han har adgang til UNRWA`s beskyttelse og bistand. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.”Stat/2025/3/Sael