soma20257

Nævnet ændrede i februar 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en kvindelig statsborger fra Somalia, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Indrejst i 2014. Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk somali og sunnimuslim fra landsbyen [A], [B] dikstriktet, [C] provinsen, Somalia. Klageren tilhører hovedklanen Shikal. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [i sommeren] 2014, og at hun [i efteråret] 2015 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2. Klagerens advokat [A] har [i vinteren 2024/2025] klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klagerens advokat har til støtte herfor oplyst, at ansøgerens oprindelige konflikt bør lægges til grund, idet hendes forklaring herom fremstår troværdig og selvoplevet. Klagerens advokat har endvidere til støtte for påstanden om statusændring oplyst, at klageren er enlig kvinde uden mandligt netværk. Flygtningenævnet bemærker, at klageren oprindeligt blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, under henvisning til daværende praksis, hvorefter udsendelse til det sydlige og centrale Somalia fandtes at udgøre en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3. Udlændingestyrelsen lagde således til grund, at klageren havde behov for beskyttelse henset til de generelle forhold i det sydlige og centrale Somalia på daværende tidspunkt. Flygtningenævnet bemærker videre, at Udlændingestyrelsen ved afgørelse [i vinteren 2019/2020] vurderede, at der ikke var grundlag for at nægte at forlænge klagerens opholdstilladelse. Udlændingestyrelsen lagde herved vægt på, at klageren var uden mandligt netværk i Somalia, idet hendes ægtefælle, [B], var afgået ved døden, og at klageren ikke havde kontakt til hendes bror, [C]. Udlændingestyrelsen vurderede, at klageren uden mandligt netværk ved en tilbagevenden til Somalia vil være i risiko for at blive udsat for tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. Udlændingestyrelsen meddelte på den baggrund klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2. Udlændingestyrelsen har senest [i sommeren] 2022 forlænget klagerens opholdstilladelse under henvisning til samme begrundelse. Flygtningenævnet lægger på den baggrund til grund, at klageren er enlig kvinde uden mandligt netværk i Somalia. Herefter og henset til de foreliggende baggrundsoplysninger om forholdene for enlige kvinder uden mandligt netværk har klageren sandsynliggjort, at hun som følge heraf vil være i risiko for at blive udsat for overgreb. Klageren opfylder således betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet ændrer derfor Udlændingestyrelsens afgørelse, således at ansøgeren meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1”. Soma/2025/7/sahe