etio20253

Nævnet stadfæstede i marts 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Etiopien. Indrejst i 2018.

Flygtningenævnet udtalte:

”Ansøgeren er af blandet etnicitet og ortodoks kristen fra [by 1], [provins], Etiopien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun frygter de generelle forhold. Hun har til støtte herfor oplyst, at hun har hørt om den politiske uro i nyhederne og fra sin [kvindeligt familiemedlem A], der fortsat bor i Etiopien. Under et ophold i Etiopien i 2024, hvor ansøgeren besøgte sin [kvindeligt familiemedlem A], fortalte hendes [kvindeligt familiemedlem A] hende, at et familiemedlem til en nabo var blevet kidnappet, og at landsbyen havde samlet ind til at få vedkommende løsladt. DRC Dansk Flygtningehjælp har derudover henvist til, at ansøgeren som en enlig kvinde med en aldrende [kvindeligt familiemedlem A] som eneste familiære netværk vil være særligt udsat i [provins]. Ansøgeren har under mødet i Flygtningenævnet forklaret, at hun har en [mandligt familiemedlem B], [navn], i Etiopien, som ligeledes er bosat i [by 1], og at hun har kontakt til ham. Endelig har ansøgeren som asylmotiv henvist til, at hun i Etiopien ikke vil have adgang til uddannelse og arbejde. Hun har til støtte herfor oplyst, at hun ikke har færdiggjort en uddannelse i Danmark, som hun kan bruge i Etiopien, og at hun derfor vil skulle begynde forfra. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge ansøgerens forklaring til grund, men vurderer ligesom Udlændingestyrelsen, at det ikke kan føre til, at der meddeles ansøgeren asyl. Ansøgeren har forklaret, at hun frygter de generelle forhold i Etiopien samt manglende adgang til uddannelse og arbejde i Etiopien. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren vil være i risiko for forfølgelse eller overgreb ved en tilbagevenden til Etiopien. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at ansøgeren ikke har eller har haft konflikter i Etiopien med hverken myndighederne, grupperinger eller privatpersoner. Flygtningenævnet har herunder lagt vægt på, at ansøgeren i perioden fra [angivelse af periode på tre måneder i 2024] opholdt sig i Etiopien på ferie hos sin [kvindeligt familiemedlem A], og at ansøgeren i den forbindelse ind- og udrejste legalt, samt ikke oplevede problemer eller konflikter med hverken myndighederne eller andre grupperinger eller privatpersoner under sit ophold. Det forhold, at ansøgeren er af blandet etnicitet, herunder [etnicitet] på sin fædrene side, kan ikke føre til en ændret vurdering. Med hensyn til familiært netværk i Etiopien har ansøgeren forklaret, at hun har sin [kvindeligt familiemedlem A] og sin [mandligt familiemedlem B], [navn], som hun også har kontakt til, og at de begge bor i [by 1]. Ansøgeren har endvidere forklaret, at hun har et netværk blandt [kvindeligt familiemedlem A’s] naboer. Ansøgeren kan herefter ikke anses for at være uden netværk i sit hjemområde i Etiopien. Flygtningenævnet finder herefter efter en samlet vurdering, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at hun vil være i risiko for forfølgende eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1 eller stk. 2, ved en tilbagevenden til Etiopien. Endelig bemærkes, at de generelle forhold i Etiopien efter Flygtningenævnets vurdering ikke i sig selv findes at kunne begrunde opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3. Med hensyn til det af ansøgeren anførte om, at ansøgeren i Etiopien ikke vil have adgang til uddannelse eller arbejde, bemærkes, at socioøkonomiske forhold ikke kan begrunde asyl efter udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.”

Løbenummer:Etio/2025/3/DH