alder20251

Nævnet omgjorde i februar 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en statsborger fra Syrien, ifølge hvilken den pågældende var registreret med fødedato i starten af 2006. Indrejst i 2024. Klageren havde oplyst at være født den samme dato i starten af 2008. Sagen blev behandlet på mundtligt nævnsmøde. Flygtningenævnet udtalte:Det følger af udlændingelovens § 40, stk. 1, at en udlænding skal meddele de oplysninger, som er nødvendige til bedømmelse af, om en tilladelse i henhold til loven kan gives. Det påhviler således en udlænding, der ansøger om opholdstilladelse, at sandsynliggøre, at den identitet eller fødselsdato, som ønskes registreret, er korrekt. Det følger endvidere af udlændingelovens § 40 c, stk. 2, at politiet og Udlændingestyrelsen kan kræve, at en uledsaget udlænding, der oplyser at være under 18 år, medvirker til en lægelig undersøgelse med henblik på at fastslå udlændingens alder. En aldersvurdering bygger på objektive fund, men er undergivet en vis usikkerhed. Sandsynligheden for den ved vurderingen fundne alder må derfor tages i betragtning sammen med de i øvrigt foreliggende beviser ved den samlede bevisbedømmelse. Den mest sandsynlige alder vil i vurderingen ofte angives med et spænd på flere år. Det vil som udgangspunkt være den yngste alder, der lægges til grund, og fødselsdatoen fastsættes herefter som udgangspunkt som den af ansøgeren oplyste fødselsdato og som fødselsår svarende til den yngste alder. Aldersundersøgelsen af [efteråret] 2024 fra Retsmedicinsk Institut konkluderer, at klagerens mest sandsynlige alder på undersøgelsestidspunktet er 18 år. Klageren har i sit asylskema skrevet, at [klageren] er født [i efteråret] 2008 og denne fødselsdato har [klageren] gentaget over for Udlændingestyrelsen under en samtale [i efteråret] 2024. Klageren har dog efterfølgende over for Udlændingestyrelsen i samme samtale og en efterfølgende partshøring hos Udlændingestyrelsen [i efteråret] 2024 oplyst, at [klageren] er født [i starten af 2008], hvilket også er den dato, der fremgår af de dokumenter, [klageren] har fremlagt fra Syrien, herunder familiebog, ID-kort, familieregistreringsattest og personattest. Klageren har for Flygtningenævnet oplyst, at baggrunden for de to oplyste datoer er, at [klageren] har byttet rundt på tallene, da [klageren] forsøgte at skrive sin fødselsdato og oplyse datoen efter den gregorianske kalender. Flygtningenævnet finder denne forklaring troværdig og bemærker, at klageren i øvrigt gennem hele sagen konsistent har oplyst, at [klageren] er født i 2008. Efter en samlet vurdering af sagens oplysninger, herunder klagerens alder fastsat til 18 år af Retsmedicinsk Institut, og uanset at dokumenter udstedt af de syriske myndigheder efter baggrundsoplysningerne alene kan tillægges meget begrænset vægt, finder Flygtningenævnet, at der ikke er grundlag for at ændre klagerens alder, således som Udlændingestyrelsen har gjort i afgørelsen af [efteråret] 2024. Flygtningenævnet ændrer derfor Udlændingestyrelsens afgørelse, således at klageren er registreret med fødselsdatoen [i starten af 2008]. Løbenummer: alder/2025/1/obc