afgh202518

Nævnet hjemviste i maj 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en mandlig statsborger fra Afghanistan. Sagen er sambehandlet med Afgh/2025/19/ajni. Indrejst i 2009. Statusændringssag.

Flygtningenævnet udtalte:

Klageren er etnisk afghaner og muslim fra [by], [provins], Afghanistan. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [i efteråret] 2009, og at han [i foråret] 2010 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2. Klagerens opholdstilladelse er senest blevet forlænget – under henvisning til Danmarks internationale forpligtelser – ved den påklagede afgørelse af [foråret] 2024. Klageren har [i foråret] og [i sommeren] 2024 klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse. Klagerens advokat har under mødet i Flygtningenævnet præciseret, at der nedlægges påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, således at opholdstilladelse ikke begrundes i Danmarks internationale forpligtelser. Klageren har til støtte herfor oplyst, at han i overensstemmelse med sit oprindelige asylmotiv frygter [sit familiemedlem], særligt nu da klageren har boet i Danmark i mange år og [familiemedlemmet] derfor ikke vil anse klageren for værende en rigtig muslim. Klageren har videre oplyst, at hans tilstand har ændret sig, idet han er meget påvirket af [nærmere beskrivelse af hændelsesforløb]. Klageren har fremlagt dokumentation for, at han har [psykiske lidelser] efter [hændelsen]. Flygtningenævnet finder, at Udlændingestyrelsens afgørelse af [foråret] 2024 er behæftet med sådanne væsentlige begrundelsesmangler, at afgørelsen er ugyldig, og at sagen som følge heraf må hjemvises til fornyet behandling i Udlændingestyrelsen. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at Udlændingestyrelsen i begrundelsen – der ligesom selve afgørelsen er dateret [i foråret] 2024 – har anført, at styrelsen har foretaget en vurdering af, om grundlaget for klagerens opholdstilladelse fortsat er til stede, jf. udlændingelovens § 11, stk. 2, 2. pkt. Udlændingestyrelsen har herefter vurderet, at klageren har opnået sin opholdstilladelse ved svig. Styrelsen konkluderer, at ”betingelserne for at nægte at forlænge din opholdstilladelse i Danmark er opfyldt, jf. udlændingelovens § 11, stk. 2, 2. pkt.” Udlændingestyrelsen har imidlertid ikke i noget omfang i afgørelsen henvist til de bestemmelser i udlændingeloven, der nærmere regulerer spørgsmålet om inddragelse af opholdstilladelse, herunder udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 1, om svig. Udlændingestyrelsen har heller ikke i relation til vurderingen af, om en inddragelse af klagerens opholdstilladelse vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, henvist til sit hjemmelsgrundlag (udlændingelovens § 19 a, stk. 1). Flygtningenævnet bemærker, at Udlændingestyrelsen som en del af afgørelsen ([sidetal]) har vedlagt det, der fremstår som et standardafsnit om de retsregler, styrelsen har anvendt. Der henvises heri til en lovbekendtgørelse med seneste ændring ved lov nr. 1575 af 12. december 2023. Dette er imidlertid ikke korrekt, idet der på afgørelsestidspunktet [i foråret] 2024 var sket yderligere ændringer i loven, herunder i § 11, stk. 2, 2. pkt. Det bemærkes endvidere, at der i standardafsnittet om retsreglerne anføres en ordlyd af udlændingelovens § 11, stk. 2, 1. pkt., som ikke har været gældende siden en lovændring i 2020. Flygtningenævnet finder endvidere, at Udlændingestyrelsen i vurderingen af angivelige divergenser i klagerens oplysninger/forklaringer ikke i fornødent omfang har inddraget den omstændighed, at klageren kom til Danmark i 2009, og at der således er gået ca. 15 år, da han forklarede, hvad der efter Udlændingestyrelsens opfattelse er nyt i forhold til de oprindelige oplysninger. Flygtningenævnet finder på den anførte baggrund, at Udlændingestyrelsens afgørelse er ugyldig som følge af væsentlige begrundelsesmangler og manglende inddragelse af relevante momenter. Flygtningenævnet ophæver herefter Udlændingestyrelsens afgørelse, og sagen hjemvises til fornyet behandling i Udlændingestyrelsen.

Løbenummer: Afgh/2025/18/ajni