Nævnet ændrede i juli 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en kvindelig statsborger fra Somalia, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Indrejst i 2012.
Flygtningenævnet udtalte:
”Klageren er etnisk somali og muslim fra [by], Somalia. Klageren tilhører [hovedklan]. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [i sommeren] 2012, og at hun [i vinteren 2012/2013] blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, idet det blev lagt til grund, at hun havde en konflikt med Al-Shabaab. [I efteråret] 2017 traf Udlændingestyrelsen afgørelse om, at klagerens opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2 ikke skulle inddrages, da klageren ved en tilbagevenden til Somalia ville være i risiko for tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, fordi hun havde født et barn uden for ægteskab. [I foråret] 2024 har Udlændingestyrelsen af egen drift indledt en sag om forlængelse af klagerens opholdstilladelse. [I sommeren] 2024 traf Udlændingestyrelsen afgørelse om, at klagerens opholdstilladelse forlænges i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2. Klagerens advokat har [i efteråret] 2024 fremsat anmodning om statusændring til opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Det er til støtte herfor anført blandt andet, at klageren tilhører en særlig socialgruppe omfattet af Flygtningekonventionen og at der i Flygtningenævnet er en fast praksis for tildeling af konventionsstatus for enlige kvinder uden mandligt netværk og at der endvidere bør være praksis for også at tildele konventionsstatus for vestliggjorte somaliske kvinder, der ikke vil leve under de strenge sharia-normer i hjemlandet, herunder at få børn uden for ægteskab. Flygtningenævnet bemærker, at klageren oprindeligt er tildelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2 under henvisning til daværende praksis, hvorefter udsendelse til det sydlige og centrale Somalia fandtes at udgøre en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 3. Udlændingestyrelsen lagde således til grund, at klageren havde behov for beskyttelse henset til de generelle forhold i det sydlige og centrale Somalia på daværende tidspunkt og at klageren havde forklaret troværdigt om sine konflikter, idet hun i [by] spillede basketball og som følge heraf var blevet tilbageholdt, udsat for tortur og efter sin løsladelse på ny truet af Al-Shabaab, hvorefter hun udrejste af Somalia. Ved Udlændingestyrelsens afgørelse af [sommeren] 2024 har Udlændingestyrelsen vurderet, at klageren fortsat har et beskyttelsesbehov efter udlændingelovens § 7, stk. 2, men har nu lagt vægt på, at klageren har født et barn uden for ægteskab. Klageren har i Danmark en søn på nu [7-9] år, som er født uden for ægteskab. Flygtningenævnet finder på den baggrund, at hun som nu endelig mor og flygtning fra Somalia må vurderes som omfattet af begrebet en ”særlig social gruppe” i Flygtningekonventionens forstand. Flygtningenævnet lægger efter det fremkomne endvidere til grund, at klageren ved en tilbagevenden til Somalia reelt vil være en enlig kvinde uden mandligt netværk, idet hun ingen kontakt har til sin eneste tilbageværende bror i hjemlandet. Endelig finder Flygtningenævnet efter en samlet vurdering af klagerens forhold, herunder fremtræden under nævnsmødet, at hun efter 12 års ophold i Danmark må anses at have tilegnet sig vestlige værdier og har således blandt andet arbejde og er træner for et kvindeligt basketballhold. Idet klageren herefter tilhører en ”særlig social gruppe”, vil være en enlig kvinde uden mandligt netværk og må anses at have tilegnet sig vestlige værdier, finder Flygtningenævnet efter en konkret og individuel vurdering, at klageren har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Somalia vil være i risiko for at blive udsat for overgreb. Klageren opfylder således betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” Soma/2025/11/DIEI