jord20256

Nævnet stadfæstede i juli 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Jordan. Indrejst i 2023.

Flygtningenævnet udtalte:

Ansøgeren er etnisk araber og født muslim fra [by], Jordan. Ansøgeren har oplyst, at han er konverteret til kristendommen efter sin indrejse i Danmark. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har arbejdet ved sikkerhedsstyrkerne i Jordan i perioden fra 2012 til 2022. Ansøgerens arbejdsopgaver bestod hovedsageligt i vagtarbejde, ligesom han havde ansvar for adgangskontrol og overvågning af sikkerheden ved bygninger tilknyttet sikkerhedsstyrkerne. Ansøgeren opsagde sin stilling umiddelbart inden, han rejste til Danmark for at være sammen med sin ægtefælle. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Jordan frygter, at han vil blive slået ihjel af sin far, øvrige familiemedlemmer eller medlemmer af ansøgerens klan, idet han er konverteret til kristendommen. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han er opvokset i en muslimsk familie, men at han oprindeligt fik interesse for kristendommen gennem sin skolegang på en kristen skole. Da han i 2019 mødte sin kommende ægtefælle, der er kristen og bosiddende i Danmark, stiftede han yderligere bekendtskab med kristendommen. I 2019 tog ansøgerens kommende ægtefælle ophold i en måned sammen med ansøgeren i Jordan. I denne periode gik parret i kirke sammen, hvilket ansøgeren holdt skjult for sin familie. [I sommeren] 2021 blev parret gift i Jordan, og efterfølgende har ansøgeren været på besøg hos sin ægtefælle i Danmark [antal] gange. Efter ansøgerens seneste indrejse i Danmark i [vinteren 2022/2023] begyndte han åbent at praktisere sin kristne tro. Han går i kirke sammen med sin ægtefælle, og han har gået til dåbsforberedelse i tre måneder, inden han i [efteråret] 2023 blev døbt i en dansk kirke. Umiddelbart efter dåben i [efteråret] 2023 sendte ansøgerens ægtefælle ved en tilfældighed et billede af ansøgeren til ansøgerens søster i Jordan. På billedet bar ansøgeren et kors, hvilket ansøgerens familiemedlemmer i Jordan opdagede. Ansøgerens far fortalte efterfølgende ansøgeren, at han havde slået hånden af ansøgeren, og at han havde tilkendegivet over for alle i Jordan, at de måtte slå ansøgeren ihjel, idet ansøgeren var frafaldet islam. Ansøgeren vil ikke kunne udtrykke sin kristne tro i Jordan, ligesom han ikke vil kunne genoptage sit arbejde, ligeledes grundet sit religiøse tilhørsforhold. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om sin konversion til kristendommen til grund, eller at han som følge heraf skulle have en konflikt med sin familie og klan eller myndighederne i Jordan. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på de samme omstændigheder som Udlændingestyrelsen i afgørelsen [fra vinteren 2024/2025]. Det for Flygtningenævnet fremkomne kan ikke føre til et andet resultat. Ansøgerens forklaring om sin konversion har således ikke været overbevisende, idet forklaringen har fremstået usammenhængende og ureflekteret. Beslutningen om konversion har endvidere fremstået kulturelt og socialt betinget og ikke som udtryk for en indre overbevisning og afklaringsproces hos ansøgeren. Ansøgerens forklaring på nævnsmødet om bevæggrundene for sin konversion har endvidere fremstået tillært. Det oplyste om ansøgerens dåbsundervisning og dåb kan ikke føre til et andet resultat. Ansøgerens forklaring om en konflikt med sin familie fremstår ligeledes usammenhængende, herunder at ansøgerens familie ikke havde et problem med, at ansøgerens kommende kristne ægtefælle besøgte ansøgeren i Jordan, hvor de boede sammen i en måned, at ansøgerens ægtefælle sendte et foto til ansøgerens familie, hvor ansøgeren bar et kors, eller at familien skulle modsætte sig ansøgerens konversion, henset til at ansøgeren har gået på en kristen grundskole, og at familien har accepteret ægteskab med en kristen kvinde. Ansøgeren har desuden afgivet divergerende forklaringer om, hvem han efter sin udrejse har haft kontakt til i Jordan, og om hvordan han er blevet truet af sin far. Til Oplysnings- og motivsamtalen [i vinteren 2023/2024] har ansøgeren forklaret, at han har været i kontakt med sin søster, mor, far og sin brors ægtefælle. Til asylsamtalen [i efteråret] 2024 har ansøgeren forklaret, at han alene har haft kontakt til sin søster og mor. Under mødet i Flygtningenævnet har ansøgeren forklaret, at han ringede til sin søster, og at samtalen var et videoopkald via Messenger. Han kunne kun se sin søster, men hørte sin fars stemme i baggrunden, som sagde, at han slog hånden af ansøgeren. Til asylsamtalen har ansøgeren videre først forklaret, at han ikke er blevet truet direkte af sin far, men at han af sin søster havde fået at vide, at ansøgerens far havde slået hånden af ham, og at han måtte slås ihjel af alle. Senere i samme asylsamtale har ansøgeren forklaret, at ansøgerens far afbrød samtalen mellem ansøgeren og ansøgerens søster og sagde, at han havde slået hånden af ansøgeren. Til Oplysnings- og motivsamtalen har ansøgeren endvidere forklaret, at han havde talt i telefon med sin far to måneder forinden, hvor faderen havde oplyst, at han slet ikke var enig i ansøgerens beslutning og var meget utilfreds med ansøgeren. Flygtningenævnet finder det endelig påfaldende, at ansøgeren først indgav ansøgning om asyl et år efter sin indrejse til Danmark og efter [i efteråret] 2023 at have modtaget Udlændingestyrelsens afslag på familiesammenføring med sin ægtefælle. Ansøgerens forklaring om, at dette skyldtes, at han håbede på at kunne få opholdstilladelse som familiesammenført med sin ægtefælle, kan ikke føre til en anden vurdering, idet ansøgeren må formodes at indgive ansøgning om asyl, såfremt han frygtede sin familie ved en tilbagevenden til Jordan. Efter en samlet og konkret vurdering finder Flygtningenævnet herefter ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Jordan risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller vil være i risiko for overgreb omfattet af § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse [fra vinteren 2024/2025]. Jord/2025/6/tps