Nævnet stadfæstede i januar 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Georgien. Indrejst i 2024. Flygtningenævnet udtalte:”Ansøgeren er etnisk [etnicitet] og ortodoks kristen fra [by], Georgien. Ansøgeren har været politisk aktiv i [2019-2024] ved at have deltaget i demonstrationer foran parlamentsbygningen i [by] i Georgien imod henholdsvis indsættelsen af et konkret parlamentsmedlem og i forbindelse med et lovforslag om gennemsigtighed af udenlandsk indflydelse. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Georgien frygter, at hans pas vil blive taget af de georgiske myndigheder, og at han vil blive indkaldt til afhøring af det georgiske politi grundet sin deltagelse i demonstrationerne i [2019-2024]. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han blev tilbageholdt til demonstrationerne i [2023-2024], og at han ved begge tilbageholdelser blev tilbageholdt en enkelt nat og slået for efterfølgende at blive løsladt uden nogle sigtelser. Ansøgeren her videre oplyst, at han flere gange er i [2023-2024] er blevet stoppet på gaden af en særlig civil enhed, som samarbejder med myndighederne. Ansøgeren har videre henvist til, at han frygter, at det georgiske politi vil slå ham voldsomt eller fabrikere en sag om ulovlig besiddelse af narkotika eller våben, hvilket er en meget normal adfærd af det georgiske politi. Ansøgeren har desuden oplyst, at ansøgeren udrejste fra Georgien, fordi hans ven ringede til ham 2-3 uger inden ansøgerens udrejse af Georgien [i] 2024, hvor ansøgerens ven oplyste, at han var blevet tilbageholdt af det georgiske politi, og at ansøgeren var den næste. Ansøgeren har endvidere henvist til, at han frygter det georgiske politi, hvis det bliver ulovligt at være LGBT+-person, idet han er tolerant overfor LGBT+-personer. Efter en samlet vurdering finder Flygtningenævnet således, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Georgien vil være i risiko for konkret og individuel forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller i reel risiko for umenneskelig behandling eller andre forhold omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Herefter, og da Flygtningenævnet efter de foreliggende baggrundsoplysninger ikke vurderer at den generelle situation i Georgien i sig selv er asylbegrundende, stadfæster nævnet Udlændingestyrelsens afgørelse.” Geor/2025/1/AALK