Nævnet stadfæstede i december 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Ukraine. Ansøgeren indrejste første gang i 2012, hvor han blev meddelt opholdstilladelse på andet grundlag. I 2019 søgte ansøgeren asyl efter udløbet af hans opholdstilladelse på andet grundlag. I 2021 meddelte Udlændingestyrelsen ansøgeren afslag på asyl, og senere i 2021 stadfæstede Flygtningenævnet denne afgørelse. I 2022 genindrejste ansøgeren fra et andet vesteuropæisk land. Senere i 2022 stadfæstede Flygtningenævnet en afgørelse truffet af Udlændingestyrelsen om overførsel af ansøgeren til et andet vesteuropæisk land. I 2023 meddelte Udlændingestyrelsen ansøgeren afslag på en ansøgning om opholdstilladelse efter Ukraine-særloven. I 2024 genoptog og hjemviste Flygtningenævnet ansøgerens spontane asylsag til fornyet behandling i Udlændingestyrelsen.
Flygtningenævnet udtalte:
” Ansøgeren er etnisk ukrainer og katolik af trosretning fra byen [ansøgerens hjemby], der er beliggende i Zhytomyr Oblast, Ukraine. Ansøgeren har efter det oplyste ikke været politisk aktiv. Ansøgeren henviste som asylmotiv i forbindelse med Flygtningenævnets behandling af sagen i 2021 som asylmotiv henvist til, at han frygtede en lokal bande i Ukraine. Ansøgeren oplyste til støtte herfor, at han havde et forhold til en kvinde, der var i et forhold med en mand, der var en del af den lokale bande. Efterfølgende blev ansøgeren overfaldet af personer fra banden. Ansøgeren oplyste videre, at der var kommet personer på ansøgerens forældres bopæl, og at disse personer havde spurgt efter ansøgeren, hvorfor familien ikke ville have kontakt med ham. Ansøgeren har efter genoptagelsen af sagen fastholdt dette asylmotiv. Ansøgeren, der har oplyst, at han på grund af tidligere ophold i Danmark ikke har været indkaldt til militærtjeneste, har i forbindelse med den genoptagne sag som yderligere asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Ukraine frygter at blive indkaldt til militærtjeneste. Ansøgeren har videre henvist til, at han frygter at blive fængslet under forhold, der er i strid med menneskerettighederne, såfremt han nægter at udføre militærtjeneste. For så vidt angår ansøgerens oprindelige asylmotiv begrundet i en konflikt med en lokal bande i Ukraine, skal Flygtningenævnet henvise til den begrundelse, der er anført i Flygtningenævnets afgørelse af [foråret] 2021. Vedrørende ansøgerens asylmotiv om, at han ved en tilbagevenden til Ukraine frygter at blive indkaldt til militæret og at blive sendt til frontlinjen, fremgår det af de tilgængelige baggrundsoplysninger, herunder rapporten “Ukraine — Mobilisation” udgivet af Udlændingestyrelsen i marts 2024, at Ukraine erklærede både krigsret og en generel mobilisering i alle regioner, da de russiske militærstyrker invaderede landet den 24. februar 2022. Implementeringen af mobiliseringen indebærer, at enhver mand mellem 18 og 60 år som hovedregel er underlagt pligt til mobilisering. Ansøgeren, der nu er [i 30erne] år gammel, har forklaret, at han ikke har udført militærtjeneste i Ukraine, fordi han har opholdt sig i Danmark i flere år og har været fritaget for at udføre militærtjeneste på grund af uddannelse. Frem til 2017/2018 har ansøgeren været på ferierejser i Ukraine ca. en gang om året. Ansøgeren har efter det oplyste senest fået udstedt pas under et besøg i Ukraine i 2014. Ansøgeren har forklaret, at hans mor har fortalt ham, at der efter hans ankomst til Danmark blev sendt indkaldelser fra militæret til hans bopæl i Ukraine 1-2 gange årligt. Ansøgeren har hverken indsendt dokumentation på, at han har været fritaget for at udføre militærtjeneste eller på indkaldelserne, og hans forklaring om omstændighederne i forbindelse med fremsendelse af indkaldelserne har været divergerende for så vidt angår forældrenes modtagelse af disse, ligesom han som noget nyt for nævnet har forklaret, at hans forældre var bange, da de modtog indkaldelserne. Flygtningenævnet finder herefter, at det ikke kan lægges til grund, at ansøgeren af de ukrainske myndigheder er blevet indkaldt til og kan anses for at have unddraget sig militærtjeneste, herunder i forbindelse med mobiliseringen, og at han ved en tilbagevenden til Ukraine vil blive straffet med fængsel herfor. Allerede derfor har ansøgeren ikke sandsynliggjort, at han har behov for international beskyttelse i Danmark efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller stk. 2. De generelle forhold i Ukraine, herunder i ansøgerens hjemområde Zhytomyr, som nærmere beskrevet i Udlændingestyrelsens afgørelse af [foråret] 2025, har ikke en sådan en sådan karakter, at der er grundlag for at meddele ansøgeren opholdstilladelse i Danmark i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3. Ifølge de seneste konfliktdata fra ACLED er sikkerhedssituationen i ansøgerens hjemområde i perioden op til november 2025 således fortsat stabil og kendetegnet ved en lav eller meget lav grad af sikkerhedshændelser, få eller ingen angreb mod civile og få civile dødsfald (18 civile dødsfald i perioden 21. november 2024 til 21. november 2025). Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.”
Ukra/2025//14MNR