etio20257

Nævnet stadfæstede i december 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Etiopien. Indrejst i 2022.

Flygtningenævnet udtalte:

Ansøgeren er etnisk somali, tilhører klanen Midgan, underklanen [klannavn], og er muslim fra [by], Etiopien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Etiopien frygter, at hun vil blive udsat for diskrimination samt umenneskelig og nedværdigende behandling. Til støtte for sit asylmotiv har ansøgeren oplyst, at hun på grund af sit tilhørsforhold til Midgan-klanen for nu otte år siden blev stukket i hånden med en kniv af en ukendt somalisk mand, og at hun flere gange har oplevet at blive jagtet af personer med knive, samt at der er blevet råbt skældsord og talt nedsættende til hende. Ansøgeren har derudover oplyst, at hun er psykisk syg med [diagnose] og ikke kan få behandling i sit hjemland. Flygtningenævnet tiltræder, at den asylretlige vurdering af ansøgeren skal foretages i forhold til Etiopien, da det fremgår af det ID-kort, som ansøgeren har fremlagt under sagen, at hun er etiopisk statsborger. Flygtningenævnet kan ligesom Udlændingestyrelsen lægge ansøgerens forklaring om sit asylmotiv til grund. Den omstændighed, at ansøgeren tilhører Midgan-klanen, som efter baggrunds-oplysningerne ligger lavest i det somaliske samfundshierarki, også i Etiopien, kan ikke i sig selv føre til, at ansøgeren skal meddeles opholdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens § 7. Af de grunde, der er anført af Udlændingestyrelsen, tiltræder Flygtningenævnet, at ansøgerens konflikt med somaliere i [by] ikke har et omfang og en intensitet, som indebærer, at hun har behov for international beskyttelse i Danmark efter udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet finder, at der ikke foreligger oplysninger om, at ansøgeren som følge af særlige helbredsmæssige forhold sammenholdt med andre faktorer, herunder sit klanforhold, risikerer asylbegrundende forfølgelse eller overgreb ved en tilbagevenden til Etiopien. Ansøgeren har herefter ikke sandsynliggjort, at hun har behov for international beskyttelse i Danmark efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller stk. 2.  Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. Flygtningenævnet skal henvise til, at kompetencen til at behandle spørgsmål om, hvorvidt der foreligger helbredsmæssige forhold, der indebærer, at udsendelse af en udlænding vil udgøre en krænkelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3, henhører under Udlændinge- og Integrationsministeriet, som har kompetencen til at behandle sager, hvori der er ansøgt om opholdstilladelse af humanitære grunde, jf. udlændingelovens § 9 b.
Løbenummer: Etio/2025/7/clu