dub-kroa20253

Nævnet omgjorde i april 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse om overførsel til Kroatien i medfør af udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., jf. § 29 a, stk. 1, jf. Dublinforordningen, vedrørende en kvinde, der har indgivet ansøgning om asyl i Kroatien. Sagen blev behandlet på formandskompetence.

DRC Dansk Flygtningehjælp henviste som begrundelse for, at klagerens sag skulle behandles i Danmark, blandt andet til at klagerens ægtefælle har opholdstilladelse i Danmark. Herudover henviste DRC Dansk Flygtningehjælp til, at en overførsel til Kroatien vil medføre risiko for push-backs og refoulement, samt at der foreligger mangler ved modtagelses- og indkvarteringsforholdene i Kroatien.

Efter en gennemgang af sagen, udtalte Flygtningenævnet blandt andet: ”Efter en gennemgang af sagen finder Flygtningenævnet grundlag for at omgøre Udlændingestyrelsens afgørelse, jf. udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., jf. § 29 a. I den foreliggende sag har nævnet lagt til grund, at klageren [i vinteren 2023/2024] har søgt om international beskyttelse i Kroatien, og herefter er udrejst af Kroatien, inden hendes asylsag var færdigbehandlet. Det følger herefter af Dublinforordningens artikel 20, stk. 5, at Kroatien som det første land, hvor der blev indgivet en ansøgning om international beskyttelse, som udgangspunkt er forpligtet til at tilbagetage klageren med henblik på at afgøre, hvilken medlemsstat der er ansvarlig. Kroatien har i overensstemmelse hermed [i foråret] 2024 accepteret at modtage klageren i medfør af pågældende bestemmelse. Det bemærkes hertil, at Udlændingestyrelsen [i foråret] 2025 har meddelt klageren opholdstilladelse efter familiesammenføringsreglerne. Det følger herefter af Dublinforordningens artikel 19, stk. 1, at ansvaret for at behandle klagerens asylsag er overgået til Danmark. På den baggrund omgør Flygtningenævnet derfor Udlændingestyrelsens afgørelse af [foråret] 2024, således at klagerens asylsag skal behandles i Danmark.” Dub-Kroa/2025/3/lnk