Nævnet omgjorde i august 2024 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en mandlig statsborger fra Syrien, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Indrejst i 2022. Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk kurder og ikke religiøs fra landsbyen [A] i provinsen Al-Hasakah, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [i sommeren 2022], og at han [i efteråret 2023] blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3. Klageren har [i vinteren 2023/2024] klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren har til støtte herfor oplyst, at han ved en tilbagevenden til Syrien frygter at blive tvangshvervet til den syriske hær, ligesom han frygter konsekvenserne af at have unddraget sig militærtjeneste. Klageren har herom oplyst, at han i 2015 eller 2016 blev indkaldt til at aftjene militærtjeneste, men ikke efterkom indkaldelsen. Det foregik ved, at landsbyens Mukhtar henvendte sig til klageren og fortalte, at han var blevet kontaktet af de syriske myndigheder, der havde oplyst, at klagerens navn fremgik af listen over personer, der skulle udføre militærtjeneste, og at klageren derfor skulle henvende sig på militærkontoret i byen [B] i Al-Hasakah. Klageren har endvidere til støtte for sin klage over statusvalg oplyst, at han frygter YPG, herunder at blive tvangshvervet samt at blive anholdt og udsat for overgreb, idet YPG opfatter ham som forræder, fordi han er flygtet. Klageren har herom oplyst, at YPG tre gange i [sommeren 2022] har opsøgt klagerens bopæl. De to første opsøgninger skete samme dag. Først om morgenen og senere igen om eftermiddagen. Klageren var ikke hjemme, idet han var på arbejde. Personerne fra YPG trængte ind og ransagede bopælen. De oplyste til klagerens ægtefælle, at klageren skulle udføre militærtjeneste for YPG, og hvis han ikke henvendte sig frivilligt, ville YPG tvinge ham. Klageren tog ikke hjem, men skjulte sig hos et familiemedlem i [by B]. Den tredje opsøgning skete dagen efter, hvor YPG igen kom om morgenen. Klageren var fortsat i [by B] på dette tidspunkt. Han blev ringet op af sin ægtefælle og [ene søskende], der advarede ham om at komme hjem. Klageren udrejste af Syrien to dage herefter. Klageren, der er født i 1982 og således, jf. baggrundsmaterialet, på tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse [i efteråret 2023] var i den militærpligtige alder, var tidligere registreret statsløs kurder (ajanib), men blev i [efteråret 2011] syrisk statsborger på grund af et dekret fra april 2011 (Presidiential Decree No. 49 of 2011). Klageren har forklaret navnlig, at han er blevet forsøgt tvangshvervet til den syriske hær, men har unddraget sig militærtjeneste, idet han ikke efterkom indkaldelsen. Ifølge Udlændingestyrelsens rapport ”Syria – Anjanib and Maktoumeen Citizenship and Military Service” udgivet den 15. april 2024 (bilagsnr. 2016) er tidligere statsløse kurdere født før 1993, der har fået syrisk statsborgerskab i henhold til et præsidentielt dekret udstedt i december 2011 (dekret nr. 149/2011), fritaget for militærtjeneste. Rapporten bygger bl.a. på to høringer af Udenrigsministeriet; en fra den 6. juli 2021 vedrørende statsborgerskab til statsløse kurdere i Syrien og en fra den 7. marts 2024 vedrørende militærtjeneste i Syrien. Indholdet af den sidste høring er ikke fremlagt for nævnet. I rapporten henvises der endvidere til bl.a. Udlændingestyrelsens rapport ”Syria – Military service: recruitment procedure, conscripts’ duties and military service for naturalised Ajanibs” udgivet den 7. juli 2023 (bilagnr. 1899). Af denne rapport fremgår bl.a., at rapporten er en sammenfatning af informationer fra skriftlige kilder og interviews med tre kilder, hvoraf to bekræftede, at tidligere statsløse kurdere (ajanib) født før 1993, er undtaget militærtjeneste – også i praksis, mens en kilde ikke havde hørt om denne undtagelse. Denne kilde fandt dog en omtale af undtagelsen på en syrisk hjemmeside, men antog at undtagelsen kunne være midlertidig og specifik for Al-Hasakah. I EASO’s rapport ”Syria – Military Service” udgivet i april 2021 (bilagsnr. 1471) anføres det, at statsløse kurdere født efter 1992, som har fået syrisk statsborgerskab er kvailificeret til at aftjene militærtjeneste i den syriske hær (eligible for conscription in the SAA). Det fremgår ikke af denne rapport, hvordan undtagelsen administreres i praksis. Der skal fortsat udvises forsigtighed ved bedømmelsen i asylsager vedrørende Syrien, og Flygtningenævnet finder, at det ikke alene på baggrund af oplysningerne i Udlændingestyrelsens rapport fra juli 2023 og april 2024 med den fornødne sikkerhed kan lægges til grund, at undtagelsen i dekret nr. 149/2011 respekteres og efterleves i praksis således, at personer omfattet af undtagelsen ikke risikerer at skulle gøre tjeneste i det syriske militær. Rapporterne er således alene baseret på få kilder, hvoraf en ikke kendte til undtagelsen, og fandt at den måske var midlertidig og specifik for Al-Hasakah. Hertil kommer, at det nærmere indhold af Udenrigsministeriets høringssvar af 7. marts 2024 ikke kendes, og at Udenrigsministeriets høringssvar fra den 6. juli 2021 ikke indeholder oplysninger om, hvorvidt undtagelsen i praksis respekteres og efterleves. Flygtningenævnet finder på den anførte baggrund, at klageren må anses for at være i risiko for indkaldelse til militærtjeneste i den syriske hær, og at han dermed har sandsynliggjort et beskyttelsesbehov efter udlændingelovens § 7, stk. 1. De divergenser i klagerens forklaringer, som Udlændingestyrelsen har henvist til, kan ikke føre Flygtningenævnet til en anden vurdering. Flygtningenævnet har herefter ikke anledning til at tage stilling til, om klageren også risikerer at blive tvangshvervet af YPG. Klageren opfylder således betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Løbenummer: Syri/2024/45/MKTO