Nævnet stadfæstede i november 2024 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Colombia. Indrejst i 2023. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk mestiz og ateist fra [by 1], Colombia. Ansøgeren har været medlem af partierne [parti A] ([forkortelse]) og [parti B] ([forkortelse]). Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han på grund af sit politiske arbejde frygter at blive slået ihjel, kidnappet eller tortureret af hæren og politiet gennem den paramilitære enhed Águilas Negras (AN). Han frygter derudover at blive slået ihjel af grupperne Autodefensas Gaitanistas de Colombia (AGC) og Los Caparrados (LC). Han har til støtte herfor oplyst, at han har været medlem af partierne [parti A] ([forkortelse]) og [parti B] ([forkortelse]) siden [vinteren 2019/2020]. [Beskrivelse af partikonstruktion er udeladt]. Han blev officielt medlem af [parti A] i 2020, og i [årstal] blev [parti A] officielt registreret som et parti i Colombia. Ansøgeren blev også aktiv i organisationen [organisation A] ([forkortelse]), da han blev en del af [parti A]. Ansøgeren organiserede den [dato efteråret 2019] et arrangement for menneskerettigheder sammen med sin far i området [by 2], hvor hans far boede. Dagen efter blev hans far ringet op af en ven, som oplyste, at AGC havde spurgt efter ansøgeren og hans far i billetkontoret i [by 2]. Den [dato i foråret 2021] deltog ansøgeren i en demonstration i [by 1] som almindelig demonstrant og som garant for, at menneskerettighederne blev overholdt. Ved demonstrationen blev han ad to omgange udsat for et attentatforsøg af politiet. Ansøgeren var i forbindelse med en strejke i [foråret/sommeren 2022] med til at sætte ild til [en bygning] i [by 3], hvorefter han begyndte at modtage trusselsopkald, som varede frem til [måned i foråret] 2022. Han udrejste legalt af Colombia den [dato i foråret] 2023 på sit nationalitetspas. Uanset ansøgerens forklaring på enkelte punkter har været divergerende og ikke overbevisende, som også anført af Udlændingestyrelsen i afgørelsen af [dato i sommeren] 2024, finder Flygtningenævnet ikke grundlag for at tilsidesætte ansøgerens forklaring, som har været både detaljeret og konsistent om sit asylmotiv vedrørende sine politiske aktiviteter i Columbia. Flygtningenævnet finder imidlertid ikke, at episoderne har haft en sådan intensitet, at ansøgeren som følge heraf må antages at være i konkret og individuel risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7. Ansøgeren er således ikke blev opsøgt efter sin deltagelse i flere demonstrationer siden 2019. Det beror alene på ansøgers egen formodning, at politiets patruljering i ansøgers område omkring ansøgerens bopæl skulle vedrøre ham og der i øvrigt ikke er sket noget i den forbindelse. Heller ikke de angivne telefoniske trusler fra unavngivne personer kan føre til en anden vurdering. Flygtningenævnet lægger endvidere vægt på, at ansøgerens forældre bor på hver deres adresser i ansøgerens hjemby heller ikke er blevet opsøgt. Episoderne i forbindelse med demonstrationerne må desuden anses for afsluttede. Ansøger er således også udrejst legalt. Ansøgers frygt for, at han risikerer at blive dræbt som det, efter ansøgers udrejse, angiveligt er sket for nu fire forskellige personer, kan ikke føre til en anden vurdering, idet dette alene beror på ansøgers egen formodning. De generelle forhold i Columbia kan heller ikke føre til en anden vurdering. Efter en samlet vurdering finder Flygtningenævnet herefter ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Columbia vil være i risiko for konkret og individuel forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Løbenummer: Colo/2024/10/DH