Nævnet stadfæstede i november 2024 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Afghanistan. Indrejst i 2002 og oprindeligt meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren blev i 2019 idømt fængsel i 1 år for overtrædelse af [personfarlig kriminalitet] samt udvist af Danmark med indrejseforbud i seks år. Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren blev ved [byrettens dom] af [dato] 2019 udvist med indrejseforbud i 6 år. Klagerens opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, er dermed bortfaldet, jf. udlændingelovens § 26 c. Der skal herefter i medfør af udlændingelovens § 49 a træffes afgørelse om, hvorvidt udlændingelovens § 31 er til hinder for, at klageren kan udsendes til Afghanistan. Klageren har under nærværende nævnsmøde som asylmotiv henvist til vestliggørelse og sit mentale helbred. Flygtningenævnet fandt [i efteråret] 2023, at klageren ikke ville være i risiko for asylbegrundende forfølgelse som følge af sin fars konflikt, klagerens [familiemedlem A´s] og [familiemedlem B´s] forhold samt hans etnicitet og sympati med NRF. Flygtningenævnet finder, at der ikke foreligger oplysninger, som giver grundlag for at ændre denne vurdering. Flygtningenævnet tiltræder af de grunde, som Udlændingestyrelsen har anført i afgørelsen af [sommeren] 2024, at oplysningerne om klagerens mentale forhold sammenholdt med hans langvarige ophold i Danmark og påberåbte forhold vedrørende vestliggørelse ikke indebærer, at han er i risiko for asylbegrundende forfølgelse. Ud over det, som Udlændingestyrelsen har anført vedrørende vestliggørelse, har Flygtningenævnet yderligere lagt vægt på, at klageren [i vinteren 2023/2024] har forklaret, at han opfatter sig som værende sunnimuslim, samt at han [i foråret] 2023 har oplyst, at han er [medlem af en] afghansk forening i Danmark, som han har været medlem af i [13-15] år, der arrangerer [forskellige begivenheder], og som har [flere hundrede] medlemmer i landet. Der er endvidere lagt vægt på, at klageren har familie i Afghanistan i form af onkler, fætre, kusiner og tanter. De nu foreliggende lægelige oplysninger kan ikke føre til en anden vurdering. Flygtningenævnet tiltræder herefter, at udlændingelovens § 31 ikke er til hinder for, at klageren kan udsendes til Afghanistan. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Afgh/2024/40/DIEI