Nævnet meddelte i februar 2023 opholdstilladelse (K-status) til en statsborger fra et ukendt hjemland. Indrejst i 2015. Genoptaget sag.Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er [etnicitet] og [religion] fra [by], [land]. Ansøgeren har ikke været medlem af eller sympatiseret med noget parti, organisation eller bevægelse. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at [ansøgeren] er [LGBT+-person] samt at [ansøgeren] har været udsat for overgreb af militæret og lider af [diagnose]. Til støtte for sit asylmotiv om sin seksualitet, har ansøgeren oplyst, at det er forbudt at være [LGBT+-person] i [land]. Ansøgeren frygter derfor at vender tilbage, idet [ansøgeren] er [LGBT+-person] og gift med en [herboende person]. […] Flygtningenævnet bemærker, at Flygtningenævnet ved beslutning af [i sommeren] 2019 meddelte ansøgeren afslag på asyl efter udlændingelovens § 7 på baggrund af ansøgerens daværende asylmotiver.Flygtningenævnet lagde i den forbindelse i det væsentlige ansøgerens forklaring til grund. Flygtningenævnet har således ikke tidligere taget stilling til ansøgerens asylmotiv vedrørende [ansøgerens] [seksuelle orientering]. Ansøgeren indgik [i vinteren 2020/2021] ægteskab med en herboende [person]. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren har afgivet en detaljeret og troværdig forklaring om sin [seksuelle orientering], der fremstår selvoplevet. [Ansøgeren] har herunder afgivet en troværdig forklaring på, hvorfor [ansøgeren] ikke tidligere har oplyst om dette asylmotiv. Flygtningenævnet lægger således ansøgerens forklaring om sin seksuelle orientering til grund. Ved vurderingen af, om ansøgeren risikerer asylbegrundende forfølgelse eller overgreb i [land] har Flygtningenævnet lagt vægt på de foreliggende baggrundsoplysninger […]. Ansøgerens egen forklaring om de seksuelle overgreb, som [ansøgeren] var udsat for af myndighederne i [land] er i overensstemmelse med baggrundsoplysningerne. Derudover har ansøgeren til støtte for sit asylmotiv oplyst, at [ansøgeren] gerne vil leve i et åbent forhold med sin [ægtefælle], således at [ansøgeren] kan gå på gaden med sin [ægtefælle] og kysse i det offentlige rum. Af dom fra Den Europæiske Menneskerettigheds Domstol fra den 17. februar 2021 i sagen B and C v. Switzerland fremgår blandt andet, at en ansøger ikke kan pålægges at skjule sin seksualitet for at undgå forfølgelse, og at der ikke alene skal foretages en vurdering af, om homoseksualitet faktisk er kriminaliseret, men en konkret vurdering af, hvorvidt ansøgeren kan opnå myndighedsbeskyttelse, såfremt [ansøgeren] udsættes for ”ill-treatment” af ikke statslige aktører på grund af sin seksuelle orientering. Efter en samlet vurdering af de foreliggende baggrundsoplysninger og navnlig når henses til, at ansøgerens egen forklaring om de seksuelle overgreb, [ansøgeren] var udsat for af myndighederne i [land] er i overensstemmelse hermed, lægger Flygtningenævnet således efter en konkret og individuel vurdering til grund, at ansøgeren ved en tilbagevenden til [land] med sin ægtefælle risikerer asylbegrundende forfølgelse. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Land/2023/5/Saba.