Nævnet stadfæstede i april 2024 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Etiopien. Ansøgeren er mindreårig. Sagen er sambehandlet med Etio/2024/4/DH. Indrejst i 2023. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren har oplyst at være etnisk tigrayer og ortodoks kristen fra [by], Etiopien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han frygter at blive indkaldt til militæret, idet hans mor tigrayer, og hans far er halv etnisk tigrayer og halv etnisk amhara. Han har til støtte herfor oplyst, at der er krig i Tigray-regionen, og at militæret derfor rekrutterer unge mænd til at kæmpe. Han blev en dag sidste år stoppet af politiet, mens han var ude og gå med nogle venner. Da han svarede på deres spørgsmål om, hvilken etnicitet han havde, begyndte de at slå ham og beskylde ham for, at landet var blevet ødelagt. Han fik lov til at gå efter 10 minutter, hvorefter han tog hjem til sine forældre og fortalte om det. Han har ikke efterfølgende oplevet problemer med myndighederne. Han har derudover som asylmotiv henvist, at han frygter at blive fængslet, fordi han er etnisk tigrayer. Han har til støtte herfor oplyst, at hans mor er blevet anholdt to gange. Politiet ransagede deres bopæl i forbindelse med at krigen brød ud Tigra-regionen og anholdte derefter hans mor. Hun var fængslet i omkring tre til fire uger. Otte måneder senere blev hun igen anholdt af myndighederne. Myndighederne ransagede deres hus, fordi de troede, at hans mor skjulte våben. Ansøgeren besøgte sin mor i fængslet inden udrejsen, men han har ikke viden om, hvorvidt hun fortsat er fængslet. Flygtningenævnet bemærker indledningsvist, at ansøgeren vurderes tilstrækkelig moden til at få ansøgningen om asyl efter udlændingelovens § 7 behandlet. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge ansøgerens forklaring om sit asylmotiv til grund, men kan ikke lægge til grund, at ansøgeren har nogen asylbegrundende konflikt med de etiopiske myndigheder eller andre. Flygtningenævnet kan lægge til grund, at ansøgeren [årsag til at ansøgeren rejste til Europa], og at ansøgeren allerede inden udrejsen havde besluttet sig for, at han ville søge asyl i Europa. Uanset om ansøgerens mor, der ikke var politisk aktiv, og som ikke kan anses for profileret, forud for ansøgerens udrejse angiveligt skulle være blevet anholdt og tilbageholdt af de etiopiske myndigheder på grund af sin etnicitet som tigrayer, finder Flygtningenævnet ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, eller at der er andre konkrete oplysninger, der støtter, at han selv har en asylbegrundende konflikt med de etiopiske myndigheder. Flygtningenævnet har herunder lagt vægt på, at ansøgeren har oplyst, at han fik lavet et nationalitetspas hos de etiopiske myndigheder sammen med sin mor, som skulle bruges til at udrejse af Etiopien. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at ansøgeren har oplyst, at han er udrejst legalt fra Etiopien via et visum til [europæisk land]. Det forhold, at ansøgeren angiveligt på et tidspunkt blev stoppet af to politibetjente, kan ikke føre til en ændret vurdering. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at ansøgeren ikke har oplyst om nogen opsøgninger fra myndighederne på deres bopæl frem til hans udrejse af Etiopien. Flygtningenævnet vurderer således, at det alene beror på ansøgerens egen formodning, at de etiopiske myndigheder vil fængsle eller straffe ansøgeren på grund af ansøgerens etnicitet, hvis han vender tilbage til Etiopien. Det kan endvidere ikke føre til en ændret vurdering, at ansøgeren har oplyst, at han også frygter de etiopiske myndigheder på baggrund af hans fars etnicitet som halvt etnisk amhara og halv etnisk tigrayer. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at ansøgeren selv har oplyst, at han ikke har oplevet nogen konflikter eller problemer på baggrund af hans fars etnicitet i Etiopien. Flygtningenævnet vurderer således, at det alene beror på ansøgerens egen formodning, at de etiopiske myndigheder vil fængsle eller straffe ansøgeren, hvis han vender tilbage til Etiopien på grund af ansøgerens fars etnicitet. Det kan yderligere ikke føre til en ændret vurdering, at ansøgeren frygter at blive tvangsrekrutteret til militæret eller oprørsgrupper. Flygtningenævnet har herunder i den forbindelse lagt vægt på, at ansøgeren ikke har været forsøgt tvangsrekrutteret, og at det alene beror på ansøgerens egen formodning, at han vil blive forsøgt tvangsrekrutteret. Flygtningenævnet finder ikke på baggrund af de for Flygtningenævnet foreliggende baggrundsoplysninger, at den generelle risiko for tvangsrekruttering i sig selv er asylbegrundende for ansøgeren. For så vidt angår militærtjeneste i Etiopien skal nævnet bemærke, at der efter de foreliggende baggrundsoplysninger ikke sker tvangsmæssig indkaldelse til militærtjeneste. Flygtningenævnet finder efter en samlet vurdering, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Etiopien vil være i risiko for at blive forfulgt, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller i nogen individuel og konkret risiko for overgreb, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2. Endelig er det Flygtningenævnets vurdering, at de generelle forhold i Etiopien ikke i sig selv kan begrunde opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Etio/2024/3/DH