syri202432

Nævnet omgjorde i juni 2024 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en mandlig statsborger, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Indrejst i 2022.Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk kurder og sunnimuslim fra [landsby A] i provinsen Al-Hasakah, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [i sommeren] 2022, og at han [i efteråret] 2023 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3. Klageren har [i vinteren 2023/2024] klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren har til støtte herfor oplyst, at han ved en tilbagevenden til Syrien frygter at blive tvangshvervet til den syriske hær. Klageren frygter endvidere at blive henrettet af den syriske regering, fordi han tidligere har unddraget sig militærtjeneste. Klageren har herom oplyst, at han i 2012 modtog en indkaldelse til den syriske hær. Det foregik ved, at landsbyens Mukhtar henvendte sig til klagerens far og oplyste ham om, at der var kommet en indkaldelse til klageren. Af indkaldelsen fremgik det, at klageren skulle møde op på rekrutteringskontoret i [by B i provinsen Al-Hasakah]. Klageren efterkom ikke indkaldelsen. Klageren har endvidere til støtte for sin klage oplyst, at han frygter at blive tvangshvervet til de kurdiske styrker. Klageren har herom oplyst, at de kurdiske interne sikkerhedsstyrker, Asayish, opsøgte hans bopæl i [sommeren] 2022. Klageren var ikke hjemme, idet han var på arbejde i sin forretning i [by C i provinsen Al-Hasakah]. Hans ægtefælle var hjemme, og hun ringede til klageren og oplyste, at der var kommet fem til seks personer fra Asayish, og at de havde ledt efter klageren. Ægtefællen havde under pres fra Asayish oplyst, at klageren befandt sig i sin forretning. Klageren forlod derfor forretningen og skjulte sig hos sin faster, der boede i byen. Klageren blev her kontaktet af en medarbejder fra sin forretning, der oplyste, at Asayish havde været forbi og lede efter ham. Klageren opholdte sig hos sin faster i en uges tid, imens hans udrejse blev arrangeret. Klageren, der er født i 1989 og således i den militærpligtige alder, var tidligere registreret statsløs kurder (ajanib), men blev i [efteråret] 2011 syrisk statsborger på grund af et dekret fra april 2011 (Presidential Decree No. 49 of 2011). Han har forklaret, at han i den forbindelse fik udstedt et syrisk id-kort og udleveret sin militærbog. Flygtningenævnet finder, at der efter baggrundsoplysningerne ikke er grundlag for at tilsidesætte klagerens forklaring om, at han i forbindelse med, at han fik syrisk statsborgerskab i [efteråret] 2011 også fik udleveret sin militærbog, som han ikke længere er i besiddelse af. Ifølge Udlændingestyrelsens rapport ”Syria – Anjanib and Maktoumeen Citizenship and Military Service” udgivet den 15. april 2024 (bilagsnr. 2016) er tidligere statsløse kurdere født før 1993, der har fået syrisk statsborgerskab i henhold til et præsidentielt dekret udstedt i december 2011 (dekret nr. 149/2011), imidlertid fritaget for militærtjeneste. Rapporten bygger bl.a. på to høringer af Udenrigsministeriet; en fra den 6. juli 2021 vedrørende statsborgerskab til statsløse kurdere i Syrien og en fra den 7. marts 2024 vedrørende militærtjeneste i Syrien. Indholdet af den sidste høring er ikke fremlagt for nævnet. I rapporten henvises der endvidere til bl.a. Udlændingestyrelsens rapport ”Syria – Military service: recruitment procedure, conscripts’ duties and military service for naturalised Ajanibs” udgivet den 7. juli 2023 (bilagnr. 1899). Af denne rapport fremgår bl.a., at rapporten er en sammenfatning af informationer fra skriftlige kilder og interviews med tre kilder, hvoraf to bekræftede, at tidligere statsløse kurdere (ajanib) født før 1993, er undtaget militærtjeneste – også i praksis, mens en kilde ikke havde hørt om denne undtagelse. Denne kilde fandt dog en omtale af undtagelsen på en syrisk hjemmeside, men antog at undtagelsen kunne være midlertidig og specifik for Al-Hasakah. I EASO’s rapport ”Syria – Military Service” udgivet i april 2021 (bilagsnr. 1471) anføres det, at statsløse kurdere født efter 1992, som har fået syrisk statsborgerskab er kvalificeret til at aftjene militærtjeneste i den syriske hær (eligible for conscription in the SAA). Det fremgår ikke af denne rapport, hvordan undtagelsen administreres i praksis. Der skal fortsat udvises forsigtighed ved bedømmelsen i asylsager vedrørende Syrien, og Flygtningenævnet finder, at det ikke alene på baggrund af oplysningerne i Udlændingestyrelsens rapport fra juli 2023 og april 2024 med den fornødne sikkerhed kan lægges til grund, at undtagelsen i dekret nr. 149/2011 respekteres og efterleves i praksis således, at personer omfattet af undtagelsen ikke risikerer at skulle gøre tjeneste i det syriske militær. Rapporterne er således alene baseret på få kilder, hvoraf en ikke kendte til undtagelsen, og fandt at den måske var midlertidig og specifik for Al-Hasakah. Hertil kommer, at det nærmere indhold af Udenrigsministeriets høringssvar af 7. marts 2024 ikke kendes, og at Udenrigsministeriets høringssvar fra den 6. juli 2021 ikke indeholder oplysninger om, hvorvidt undtagelsen i praksis respekteres og efterleves. Efter klagerens forklaring modtog han sin militærbog i [efteråret] 2011 og således inden dekret nr. 149/2011 blev udstedt. Det bemærkes i forlængelse heraf, at klagerens bror i sin sag også oplyste, at han havde fået udleveret sin militærbog. Baggrundsoplysningerne indeholder ikke oplysninger om, hvordan denne gruppe, der fik udleveret militærbog inden udstedelsen af dekret nr. 149/2011, behandles. Flygtningenævnet finder allerede af den grund, at klageren vil være i risiko for indkaldelse til militærtjeneste i den syriske hær og dermed omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Der er derfor ikke grundlag for at tage stilling til, om klageren også risikerer at blive tvangshvervet af YPG. Klageren opfylder således betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Syri/2024/32/sahe