syri202382

Nævnet hjemviste i december 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Syrien. Sagen er sambehandlet med Syri/2023/83/kdo. Indrejst i 2015. Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk araber og sunnimuslim fra [distrikt], Damaskus by, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Udlændingestyrelsen meddelte [i efteråret] 2015 klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3. Under den oprindelige asylsag henviste klageren som asylmotiv til, at der skete vilkårlige kidnapninger og voldtægter af piger i Syrien, og at hun ved en tilbagevenden til Syrien frygtede, at hendes datter kunne blive udsat for disse vilkårlige overgreb. Klageren henviste i øvrigt til de generelle forhold i Syrien. Udlændingestyrelsen har [i sommeren] 2023 truffet afgørelse om at nægte at forlænge klagerens opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 11, stk. 2, 2. pkt. Udlændingestyrelsen har vurderet, at grundlaget for opholdstilladelsen ikke længere er til stede. Klageren har som asylmotiv i forbindelse med sagen om nægtelse af forlængelse henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Syrien vil være i reel risiko for forfølgelse fra de syriske myndigheder. Klageren har til støtte herfor oplyst, at hun og hendes [ægtefælle] har deltaget i demonstrationer i Syrien, og at flere af hendes [nære familiemedlemmer] har konflikter med myndighederne. Klageren har endvidere henvist til, at hendes [ægtefælles] [nære familiemedlemmer], som er vokset op hos klageren, også har udestående med myndighederne, idet [A] har unddraget sig militærtjeneste, og [B] udfører politisk sur place aktivitet. Det er Flygtningenævnets praksis i behandlingen af sager, der angår syriske statsborgere, at anvende et forsigtighedsprincip. Dette princip kan formuleres således: ”De syriske myndigheders vurdering af hvilke borgere, der udgør en sikkerhedstrussel, er præget af vilkårlighed og uforudsigelighed, hvorfor der kan være god grund til at udvise forsigtighed ved bedømmelsen og lade en eventuel rimelig begrundet tvivl komme en ansøger/klager til gode.” Forsigtighedsprincippet må anses at indebære blandt andet, at påberåbte asylmotiver, som ikke i sig selv kan føre til meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, efter omstændighederne tilsammen – som kumulative forhold – kan føre til, at der må meddeles en ansøger/klager opholdstilladelse. Det bemærkes herved, at Udlændingestyrelsen i afgørelsen af [vinteren 2020/2021] vedrørende klagerens [familiemedlem], [B], som er meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, udtrykkeligt har anvendt forsigtighedsprincippet under henvisning til baggrundsoplysninger om returnees. Udlændingestyrelsens påklagede afgørelse af [sommeren] 2023 ses ikke i vurderingen af klagerens individuelle forhold at have inddraget klagerens forklaring om frygt for det syriske regime som følge af, at én af hendes [nære familiemedlemmer] har været fængslet, og to andre af hendes [nære familiemedlemmer] og to [familiemedlemmer] er forsvundet i de syriske myndigheders varetægt. Det fremstår på denne baggrund usikkert, om Udlændingestyrelsen i den påklagede afgørelse har anvendt det nævnte forsigtighedsprincip. Det kan ikke føre til en anden vurdering, at Udlændingestyrelsen i den tidligere trufne afgørelse af [foråret] 2021 forholdt sig til klagerens frygt på dette punkt. På denne baggrund, og også henset til, at der under mødet i Flygtningenævnet er fremlagt et omfattende materiale af lægelige oplysninger vedrørende klagerens helbredstilstand, finder Flygtningenævnet, at sagen bør hjemvises til fornyet behandling i Udlændingestyrelsen. Flygtningenævnet bemærker, at Udlændingestyrelsen under den fornyede behandling vil have lejlighed til – ud over at inddrage klagerens frygt som følge af de i Syrien forsvundne familiemedlemmer – at tage stilling også til det for Flygtningenævnet fremsatte synspunkt om, at det bør indgå som et af flere kumulative forhold, at klageren i en periode forud for udrejse af Syrien befandt sig i et oprørskontrolleret område. Flygtningenævnet hjemviser herefter sagen til fornyet behandling i Udlændingestyrelsen.” Syri/2023/82/kdo