Nævnet omgjorde i december 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en mandligt statsborger fra Syrien, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Sagen er sambehandlet med syri/2023/81. Indrejst i 2014.Flygtningenævnet udtalte:Klageren er etnisk araber og sunnimuslim fra [landsby A], Damaskus, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [i efteråret] 2014, og at han [i foråret] 2015 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2. Klageren har [i foråret] 2023 klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren har til støtte herfor oplyst, at han ved en tilbagevenden til Syrien frygter de syriske myndigheder. Klageren har herom oplyst, at situationen i dag er langt farligere i forhold til at komme i myndighedernes søgelys end under krigen, idet myndighederne interesserer sig for, hvad folk har lavet, også i eksil. Myndighederne indsamler efterretninger og overvåger syrere såvel i Syrien som i udlandet. Klageren har yderligere oplyst, at han er eksponeret som kritiker af det syriske regime. Klageren har herom oplyst, at hans ægtefælle og søn er stået frem i eget navn og har udtalt sig kritisk over for det syriske styre på sociale medier og medierne i øvrigt, herunder et arabisksproget, der er kendt for at være i opposition til det syriske styre, og at de syriske myndigheder har kendskab til dette. Klageren frygter derfor at blive udsat for overgreb, idet myndighederne vil betragte dem som forrædere. Klageren har til støtte herfor endvidere oplyst, at han og hans familie kommer fra [landsby A], som i årevis var under Den Frie Syriske Hærs kontrol, og at de har flere familiemedlemmer, der støttede Den Frie Syriske Hær, som blev evakueret til [by A] i 2017. Klageren og hans ægtefælle har derudover sønner, som har unddraget sig militærtjeneste. Klageren har endelig oplyst, at han er udeblevet fra sit arbejde efter en meddelt ferie som offentlig ansat, og at deres søn i 2011 var anholdt i Syrien grundet deltagelse i demonstrationer og blev alene løsladt mod betaling af bestikkelse. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at klageren har været offentligt ansat og i den forbindelse risikerer forfølgelse som følge af udeblivelse fra en offentlig ansættelse. Klageren var ved fremmøde i Flygtningenævnet ude af stand til at forklare meningsfyldt, hvorfra han fik sin løn. Han har endvidere forklaret divergerende om længden af hans lovlige fravær, som han ved samtale med Udlændingestyrelsen i 2020 oplyste til tre måneder, men ved fremmøde i Flygtningenævnet oplyste til at være 15 dage. Det må tillægges afgørende betydning, at klageren efter sin forklaring har været ansat på et hotel i en særdeles underordnet stilling, og at dette hotel, uanset at det måtte have været statsejet, efter klagerens forklaring var bortforpagtet først til en fransk hotelkæde og muligt efterfølgende til en tyrkisk hotelkæde. Efter en samlet vurdering kan Flygtningenævnet herefter ikke ved stillingtagen til klagerens asylgrundlag lægge til grund, at han har været offentligt ansat og er udeblevet fra sin offentlige ansættelse uden tilladelse. Klageren har ved samtale med Udlændingestyrelsen i 2020 forklaret, at hans bror [navn] formentlig i 2013 tilsluttede sig Den Frie Syriske Hær. Det fremgår endvidere af det af klageren i samme forbindelse udfyldte skema, at såvel hans mor som hans bror nu befinder sig i [by A]. Klageren har endvidere forklaret, at han har kontakt med sin familie og taler med dem ca. en gang om ugen. Udlændingestyrelsen har i den forbindelse i henhold til skriftlig indstilling af [efteråret] 2020 lagt til grund, at klageren, grundet hans brors medlemskab af Den Frie Syriske Hær, ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for umenneskelig og nedværdigende behandling. Uanset at klageren ved fremmøde i Flygtningenævnet ikke har kunnet forklare konsistent om sin kontakt til sin familie i [by A], og under hensyntagen til det forsigtighedsprincip, der efter Flygtningenævnets praksis er gældende ved behandlingen af sager om syriske statsborgere, lægger Flygtningenævnet de oplysninger til grund, som er anført af Udlændingestyrelsen. Flygtningenævnet finder herefter, at klageren ved en tilbagevenden til Syrien, grundet sin brors forhold, vil være i risiko for konkret og individuelt begrundet forfølgelse. Flygtningenævnet ændrer herefter Udlændingestyrelsens afgørelser af [vinteren] 2020 og [efteråret] 2022, således at der meddeles klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Syri/2023/80