soma202325

Nævnet stadfæstede i december 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Født i Danmark. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er sunnimuslim og født i Danmark af somaliske forældre. Hans far tilhører klanen […], subklanen […], mens hans mors klan er ukendt. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer. Ansøgeren har [beskrivelse af politiske aktiviteter] ud i [bydel] for [politisk parti] i forbindelse med en valgkampagne, men har ikke i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han er i risiko for en afledt konflikt i Somalia, som følge af [sin fars] politiske aktiviteter i Somalia. Til støtte herfor har ansøgeren oplyst, at hans far var [beskrivelse af farens aktiviteter mod al-Shabaab], og at han udrejste fra Somalia, blandt andet fordi han – og dermed også hans familie – var eftersøgt af al-Shabaab. Videre har ansøgeren som asylmotiv henvist til, at han frygter at blive bortført eller slået ihjel eller udsat for afpresning og diskrimination af al-Shabaab eller den somaliske befolkning som følge af hans vestliggørelse. Til støtte herfor har ansøgeren oplyst, at han har [beskrivelse af ansøgerens fysiske kendetegn], at han ikke kan tale flydende somali, og at han kommer fra Danmark. Derudover har ansøgeren til støtte for sit asylmotiv henvist til sin påklædning og til sine vestlige værdier. Derudover har ansøgeren som asylmotiv henvist til, at han frygter at blive tvangsrekrutteret til militante grupperinger. Til støtte herfor har ansøgeren oplyst, at al-Shabaab muligvis vil se det som en fordel, at ansøgeren kan tale engelsk. Endeligt har ansøgeren som asylmotiv henvist til, at han frygter at blive slået ihjel, som følge af en eventuel klankonflikt mellem hans mors klan og en anden klan. Til støtte herfor har ansøgeren oplyst, at han ikke har kendskab til sin mors klanforhold i Somalia. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Somalia vil være i risiko for forfølgelse eller overgreb efter udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet kan således ikke lægge ansøgerens forklaring om sine asylmotiver til grund. Det kan ikke lægges til grund, at ansøgeren er i risiko for forfølgelse eller overgreb som følge af, at han er født og opvokset i Danmark og derfor er præget af danske værdier, eller som følge af hans påklædning og udseende, herunder [beskrivelse af fysiske kendetegn], eller som følge af at han ikke er praktiserende muslim. Flygtningenævnet lægger vægt på, at selv om det fremgår af baggrundsoplysningerne, at ”vestliggjorte” - herunder ved manglende praktisering af islam - måske kan blive udsat for socialt pres og stigma, er der ikke grundlag for at antage, at de vil blive udsat for egentlige overgreb eller forfølgelse. Flygtningenævnet bemærker i den forbindelse, at ansøgeren er vokset op i en somalisk familie, og derfor må antages at have et grundlæggende kendskab til kulturen og til islam, ligesom han taler og forstår lidt somalisk. Han er således ikke uden forudsætninger for at kunne etablere sig i Somalia. Det kan heller ikke lægges til grund, at ansøgeren er i risiko for forfølgelse eller overgreb som følge af sine forældres forhold. Flygtningenævnet bemærker, at der intet fremgår af ansøgerens forældres sagsakter om de forhold, som ansøgeren har henvist til. Ansøgerens far har i sit asylskema af [dato i begyndelsen af 1990’erne] henviste til, at han flygtede fra Somalia på grund af usikkerhed, krig mellem klanerne og sult, at han ikke var medlem af en oprørsgruppe eller bevægelse og aldrig har arbejdet for nogen form for foreninger. Det må derfor lægges til grund, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia vil være en helt uprofileret ung mand. Ansøgerens mor har frafaldet sin ansøgning om asyl og har søgt om familiesammenføring i stedet for. De generelle forhold i Somalia, herunder med hensyn til den generelle risiko for tvangsrekruttering og for klankonflikter, kan efter Flygtningenævnets baggrundsoplysninger ikke føre til, at ansøgeren meddeles asyl. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse af [dato i efteråret 2023].” Soma/2023/25/DH