Nævnet meddelte i februar 2024 opholdstilladelse (K-status) til en statsborger fra Uganda. Indrejst i 2021.Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk [etnicitet] og fra [by], [distrikt], Uganda. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at [ansøgeren] ved en tilbagevenden til Uganda frygter forfølgelse fra myndighederne og lokalbefolkningen som følge af, at [ansøgeren] er homoseksuel. Ansøgeren har til støtte herfor forklaret, at [ansøgeren] blev bevidst om sin seksualitet som 14-15-årig. Ansøgeren har endvidere forklaret om sit forhold til [A], som [ansøgeren] åbnede sig overfor med det resultat, at [ansøgeren] blev afvist. Endelig har ansøgeren forklaret, at [ansøgerens] onkel har mistanke om, at ansøgeren er homoseksuel. Ansøgeren har derudover henvist til de generelle forhold for homoseksuelle i Uganda, herunder den seneste lovgivning, der har skærpet kriminalisering af homoseksualitet. Flygtningenævnet bemærker, at ansøgerens generelle troværdighed er svækket, da [ansøgeren] for Flygtningenævnet har forklaret, at visse af de oplysninger, [ansøgeren] har givet til Udlændingestyrelsen, ikke er korrekte. Flertallet i Flygtningenævnet finder imidlertid, at ansøgeren konsistent har forklaret om, hvornår [ansøgeren] fandt ud af, at [ansøgeren] var homoseksuel, og hvorledes [ansøgeren] agerede herpå. Samtidig finder et flertal i Flygtningenævnet, at ansøgeren troværdigt har forklaret om baggrunden for, at [ansøgeren] talte usandt til Udlændingestyrelsen, og flertallet lægger herefter til grund, at ansøgeren er homoseksuel, og at [ansøgeren], hvis det var muligt, ønsker at leve åbent med sin seksualitet i Uganda. Dette er endvidere støttet af udtalelsen fra LGBT Asylum og en sms-korrespondance mellem ansøgeren og en [person af samme køn], [ansøgeren] mødte under Pride i [dansk by] i 2022. Efter baggrundsoplysningerne vedrørende forholdene for LGBT+-personer i Uganda, herunder Human Rights Watch, Ugandan Paliament Passes Extreme Anti-LGBT, udgivet den 22. marts 2023, Amnesty International, Uganda: Presidents´s approval of anti-LGBTI Bill is a grave assault on Civil and Political Rights: LGBTQ-Rights, udgivet den 26. maj 2023 og The Advocates for Human Rights, Ugandas Compliance with the International Convention on Civil and Political Rights: LGBTQ+Rights, udgivet den 26. maj 2023, fremgår det, at forholdene for LGBT+-personer i Uganda er forværret betydeligt. Det ugandiske parlament har således den 21. marts 2023 vedtaget ”The Anti-Homosexuality Act 2023”, som efterfølgende er underskrevet af den ugandiske præsident. Af loven fremgår blandt andet, at LGBT+-personer risikerer at blive idømt fængsel på livstid for ”same-sex conduct” og ”promotion af homosexuality”. Der er endvidere indført dødsstraf for tilfælde af ”aggrevated homosexuality”. Situationen for LGBT+-personer i Uganda som følge af den indførte lov må anses at være forværret mærkbart. Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at fastslå, hvorledes den i Uganda indførte lov vil blive håndhævet med hensyn til gennemførelse af straffesager mv. Af de foreliggende baggrundsoplysninger fremgår imidlertid oplysninger om en stigning i myndighedernes anholdelser af homoseksuelle, ligesom der er rapporteret om en betydelig stigning i antallet af andre overgreb mv. på homoseksuelle. Endvidere fremgår det af nyere artikler, herunder fra Human Rights Awareness and Promotion Forum (HRAPF), at situationen for homoseksuelle i Uganda er mærkbart forværret og således beskrives i artikler en stor stigning i chikane, vold og trusler om vold, overfald og tilfælde af arrestationer, men ingen tilfælde af domfældelser efter den nye lov. I en situation som den foreliggende, hvor flertallet af Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgerens seksuelle observans er kendt af i hvert fald [A] og muligvis ansøgerens onkel, må der derfor anlægges en forsigtig vurdering af, om ansøgeren har et beskyttelsesbehov efter udlændingelovens § 7. Efter en samlet konkret og individuel vurdering af ansøgerens forhold og baggrundsoplysningerne for LGBT+-personer finder flertallet af Flygtningenævnet, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Uganda risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” ugan/2024/1/kdo