syri20248

Nævnet omgjorde i februar 2024 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en mandlig statsborger fra Syrien, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren er mindreårig. Indrejst i 2022. Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk araber og sunnimuslim fra Al-Hasakah, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [i sommeren] 2022, og at han [i foråret] 2023 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3. DRC Dansk Flygtningehjælp har på vegne af klageren [i sommeren] 2023 klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren har til støtte herfor oplyst, at hvis han udsendes til Syrien, vil han ved selve indrejsen blive afhørt om sin og sin families forhold. Det vil i den forbindelse komme frem, at klagerens brødre og mange andre familiemedlemmer har unddraget sig militærtjenesten og er udrejst af Syrien. Det vil endvidere komme frem, at klageren er udrejst illegalt af Syrien. Klageren har herom oplyst, at disse oplysninger, sammenholdt med at klageren er sunni muslim fra Al-Hasakah, indebærer en reel risiko for, at han vil blive anset som en modstander af regimet, hvilket med sikkerhed vil indebære afhøring, herunder tortur og fængsling. Klageren har endelig oplyst, at hvis det lykkes ham at returnere til Al-Hasakah, vil han også være i reel risiko for at blive tvangsrekrutteret af YPG. Flygtningenævnet bemærker indledningsvist, at klageren vurderes tilstrækkelig moden til at få klagen behandlet. Flygtningenævnet kan lægge klagerens forklaring om sit asylmotiv til grund. Nævnet finder således, at klageren kommer fra det nordøstlige Syrien, at han udrejste illegalt med sin bror, [A], som var indkaldt til at aftjene militærtjeneste, og som ikke kunne få militærtjenesten udskudt yderligere. Nævnet lægger tillige til grund, at klageren har flere fætre, som blandt andet opholder sig i Danmark, og som også er udrejst af Syrien for at undgå militærtjenesten, og at klageren har to onkler og en fætter, som er deserteret fra militærtjeneste. Efter klagerens forklaring bor hans forældre, en søster og to yngre brødre fortsat i familiens hjem i Syrien. Klageren og dennes bror udrejste i [sommeren] 2022, og familien er alene to gange for ca. to måneder siden blevet opsøgt af de syriske myndigheder, der ledte efter klagerens bror. Familien er ikke blevet opsøgt som følge af den ældste bror, [B’s] unddragelse fra militærtjeneste eller som følge af to onkler og en fætters desertering fra militærtjeneste tilbage i ca. 2013. I relation til klagerens frygt for at blive tvangsrekrutteret til militæret hos SDF (Syrian Democatic Forces) lægger nævnet til grund, at klageren ikke i forhold hertil har oplevet noget konkret eller individuelt, og at han er aldrig forsøgt rekrutteret. Om baggrundsoplysningerne i relation til afledt risiko for forfølgelse som følge af familiemedlemmers unddragelse af syrisk militærtjeneste, fremgår det af rapport fra EASO, Syria Military Service, april 2021, og Udlændingestyrelsen, Syria. Treatment upon return, maj 2022, at familiemedlemmer til uprofilerede militærunddragere ikke er i risiko for forfølgelse alene som følge af unddragelsen. Der foreligger ikke oplysninger i sagen, der kan begrunde, at klagerens brødre eller andre familiemedlemmer, som klageren har anført er militærunddragere, kan anses for særligt profilerede hos de syriske myndigheder. I forhold til de familiemedlemmer, der er deserterede, er dette sket tilbage i 2012-2014, og ansøgerens nærmeste familie har ikke på denne baggrund oplevet at blive opsøgt af myndighederne. Om baggrundsoplysningerne for illegalt udrejste fremgår det af Udlændingestyrelsens rapport af 1. maj 2022 ”Syria. Treatment upon return blandt andet, at man ikke som følge af illegal udrejse risikerer forfølgelse fra de syriske myndigheder med mindre der foreligger oplysninger om, at man eksempelvis er involveret i aktiviteter mod regimet. Sådanne oplysninger forligger ikke i sagen. Flygtningenævnet bemærker, at det forhold at klageren vil vende tilbage til Syrien efter et kortere ophold i Danmark ikke i sig selv er asylbegrundende, men henset til at de syriske myndigheder ifølge de foreliggende baggrundsoplysninger har foretaget vilkårlige overgreb over for returnees, kan det indgå i en kumulativ vurdering. Efter en samlet vurdering af klagerens forhold, herunder hans alder på [15-17] år, at han ved en tilbagevenden til Syrien vil være returnee, og at han er udrejst illegalt, ligesom han har mange familiemedlemmer, der har unddraget sig og deserteret fra militærtjeneste, finder Flygtningenævnet, efter forsigtighedsprincippet og på baggrund af kumulative forhold, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Syrien vil blive opfattet som modstander af regimet, og at han derfor vil være i risiko for asylbegrundende forfølgelse. Klageren opfylder således betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Syri/2024/8/kdo