iran202443

Nævnet meddelte i november 2024 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Iran. Indrejst i 2015. Genoptaget sag. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk [etnicitet] og [muslim]. Ansøgeren er født i [by A], [land A], og flyttede til Iran som [5-7] årig, hvor han boede indtil sin udrejse af Iran. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer. Ansøgeren har under opholdet i Danmark deltaget i demonstrationer mod de iranske myndigheder. Ansøgeren henviste som asylmotiv under den oprindelige asylsag til, at han ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for asylbegrundende overgreb eller forfølgelse som følge af udenomsægteskabeligt forhold til en kvinde. Ansøgeren har som asylmotiv under genoptagelsessagen henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter de iranske myndigheder som følge af, at han har deltaget i demonstrationer mod det iranske styre i Danmark. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv fremlagt billeddokumentation og videoer omhandlende ansøgerens politiske aktiviteter. Det er spørgsmålet, om ansøgeren har sandsynliggjort, at han som følge af regimekritiske aktiviteter i Danmark (sur place) vil være i risiko for asylrelevant forfølgelse ved en tilbagevenden til Iran. Flygtningenævnet bemærker, at der ved vurderingen af, om en asylansøgers aktiviteter sur place giver grundlag for beskyttelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, skal foretages en omhyggelig undersøgelse af de foreliggende omstændigheder, jf. herved UNHCR’s Handbook on Procedures and Criteria for Determining Refugee Status under the 1951 Convention and the 1967 Protocol relating to the Status of Refugees. I punkt 96 heri hedder det: ”A person may become a refugee “sur place” as a result of his own actions, such as associating with refugees already recognized, or expressing his political views in his country of residence. Whether such actions are sufficient to justify a well founded fear of persecution must be determined by a careful examination of the circumstances. Regard should be had in particular to whether such actions may have come to the notice of the authorities of the person’s country of origin and how they are likely to be viewed by those authorities.” Flygtningenævnet finder, at det i nævnets omhyggelige undersøgelse af de foreliggende omstændigheder må indgå bl.a., at Flygtningenævnet i afgørelsen af [efteråret] 2016 afviste ansøgerens forklaring om sit asylmotiv som usandsynlig og med sådanne divergenser, at forklaringen måtte anses for konstrueret til lejligheden. Flygtningenævnet bemærker, at ansøgeren under mødet i nævnet d.d. har svaret overfladisk og tillært på spørgsmål om baggrunden for hans politiske interesse og engagement. Dette må også indgå i nævnets samlede vurdering. Der er under nævnsmødet vist og gennemgået en meget lang række videoklip og billeder fra forskellige sociale medier. Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgeren kontinuerligt og ofte siden efteråret 2022 har deltaget i en lang række demonstrationer og andre begivenheder i Danmark rettet mod det iranske styre og de iranske myndigheder, herunder demonstrationer afholdt ved [bygning] i Danmark. Det kan også lægges til grund, at ansøgeren ved flere af disse lejligheder – fuldt identificerbar og med navns nævnelse – har holdt særdeles regimekritiske taler. Både ansøgeren og andre, herunder [journalist A] og [journalist B], som begge er internationalt profilerede modstandere af det iranske styre og hver især har mange mio. følgere på deres sociale medier, har delt optagelser fra disse demonstrationer mv. på deres sociale medier. Optagelser, hvor ansøgeren optræder regimekritisk og identificerbar, er også blevet vist og delt på bl.a. [medie A], [medie B’s sociale medie konto], [medie C’s sociale medie konto] og [medie D’s sociale medie konto] med særdeles mange følgere og mange visninger af de konkrete optagelser. Optagelser, hvor ansøgeren optræder med regimekritiske udsagn er ved flere lejligheder lagt op sammen med videoer fra demonstrationer mod det iranske styre andre steder i Europa. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren på den anførte baggrund må antages at være blevet eksponeret over for de iranske myndigheder som en modstander af styret i Iran. Dette gælder, uanset at ansøgeren ikke har været politisk aktiv i Iran. Det fremgår af baggrundsoplysningerne – og er lagt til grund i Flygtningenævnets praksis – at de iranske myndigheder har både vilje og evne til at overvåge regimekritiske aktiviteter i udlandet. Der kan henvises til bl.a. Landinfo (Temanotat) ”Iran - Reaksjoner mot iranere i eksil” af 28. november 2022 og Landinfo (Respons) ”Iran: Overvåking av regimekritikere i utlandet som følge av ”Kvinne, liv, frihet-protestene”” af 5. juli 2023. Flygtningenævnet finder på den anførte baggrund og efter sagens oplysninger i øvrigt – og uanset ansøgerens overfladiske forklaring for Flygtningenævnet om dybden i sit politiske engagement – at ansøgerens regimekritiske aktiviteter i Danmark efter en samlet vurdering af deres karakter og omfang er egnede til at komme til de iranske myndigheders kendskab. Herefter finder Flygtningenævnet, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Da Flygtningenævnet finder, at udlændingelovens § 10, stk. 1, ikke er til hinder herfor, meddeler Flygtningenævnet herefter ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Løbenummer: Iran/2024/43/saba