Nævnet meddelte i august 2024 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Belarus. Indrejst i 2020.Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk [etnicitet] og kristen ortodoks fra [by], Belarus. Ansøgeren har været politisk aktiv og har ytret sig kritisk om den belarusiske præsident Aleksandr Lukasjenko på internettet og til demonstrationer. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Belarus frygter de belarusiske myndigheder. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han begyndte at udtale sig kritisk om det belarusiske styre i 2006, idet han var uenig i den måde, regeringen ledte landet på. Ansøgeren har udtalt sig regimekritisk under demonstrationer, direkte til andre personer og på internettet, hvorfor ansøgeren er kommet i de belarusiske myndigheders søgelys. Ansøgeren blev [flere gange i perioden fra 2009-2014] fejlagtigt dømt for narkobesiddelse som følge af sine politiske aktiviteter, idet dette er myndighedernes måde at håndtere regimekritiske personer på. Ansøgerens situation blev væsentligt forværret i forbindelse med valget i 2020, og han blev overfaldet af tre ukendte mænd, som bad ham indstille sine politiske aktiviteter. Ansøgeren har endvidere henvist til, at han under sit ophold i Danmark har fortsat sine politiske aktiviteter, og han har blandt andet demonstreret foran den russiske ambassade og deltaget i demonstrationer, som støtter Ukraine. Ansøgeren har ligeledes fortsat sin regimekritiske aktivitet på internettet, og ansøgeren har som følge heraf modtaget en trussel via et socialt medie. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge ansøgerens forklaring om sine politiske aktiviteter i Belarus og Danmark til grund. Flygtningenævnet lægger herved vægt på, at ansøgeren fremstår overvejende troværdig, og at store dele af hans forklaring om hændelser m.v. fremstår som værende selvoplevet. Flygtningenævnet finder, at det heroverfor ikke kan tillægges afgørende betydning, at der er divergenser i ansøgerens forklaringer. Flygtningenævnet lægger således til grund, at han i flere år forud for sin udrejse gav udtryk for sine politiske holdninger til andre personer, at han i et vist omfang gav udtryk for sine holdninger på internettet, og at han deltog i flere demonstrationer efter præsidentvalget i august 2020, ligesom han derefter – fortsatte med – at ytre sig politisk på internettet. Flygtningenævnet lægger videre til grund, at han i forlængelse heraf blev indkaldt til et møde hos myndighederne, til hvilket møde han blev advaret om at fortsætte sine aktiviteter. Flygtningenævnet lægger yderligere til grund, at ansøgeren kort tid forud for sin udrejse blev opsøgt af tre ukendte mænd, der udsatte ham for vold og sagde blandt andet, at de ville skære ham i småstykker, hvis han ikke ”holdt kæft”. Flygtningenævnet lægger desuden til grund, at ansøgeren efter sin indrejse i Danmark via sine profiler på sociale medier, der er i ansøgerens eget navn, ytrer sig kritisk over for myndighederne i Belarus i opslag på andre profiler, herunder profiler, der tydeligt fremstår kritiske over for myndighederne i Belarus. Flygtningenævnet lægger endelig til grund, at ansøgerens [familiemedlem A] har fået overgivet en tilsigelse til at give møde ved myndighederne, ligesom ansøgeren har modtaget en trussel på et socialt medie fra en person, som ansøgeren er sikker på, er fra politiet. Flygtningenævnet finder på den baggrund og efter baggrundsoplysningerne om forholdene i Belarus, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Belarus vil være i risiko for forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet finder, at der ikke er grundlag for at udelukke ansøgeren fra asyl i medfør af udlændingelovens § 10, stk. 2, jf. flygtningekonventionens artikel 33, stk. 2. Flygtningenævnet lægger herved vægt på, at de forhold, som ansøgeren er dømt for, må antages alene at ville medføre bødestraf, såfremt forholdene var pådømt i Danmark. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Bela/2024/3/MLVT