Nævnet stadfæstede i august 2024 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Afghanistan. Indrejst i 2023. Flygtningenævnet udtalte: "Ansøgeren er etnisk pashtun og sunnimuslim fra [by A] i [provins A] Afghanistan. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Afghanistan frygter at blive slået ihjel af Taliban. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hans [familiemedlem A] arbejdede for den daværende regering samt for udenlandske aktører. Ansøgerens [familiemedlem A] blev som følge heraf slået ihjel af Taliban. Ansøgerens [familiemedlem B] arbejdede ligeledes for regeringen, [vestligt land A´s] styrker og andre udenlandske aktører. Ansøgeren agerede [arbejde] for sin [familiemedlem B] og startede arbejdet som [arbejde] omkring halvandet år inden Talibans magtovertagelse i 2021, hvorfor ansøgeren efter det oplyste står i et modsætningsforhold til Taliban. Ansøgeren har fået overleveret trusler fra Taliban gennem andre fra sin landsby, og Taliban har også sendt skriftlige trusler til [familiemedlem B] og ansøgeren. Taliban har ligeledes ringet til [familiemedlem B] og truet med at slå ham og ansøgeren ihjel, på samme måde som Taliban slog [ansøgerens] far ihjel. [Familiemedlem B] blev bortført af Taliban 20 dage efter Talibans magtovertagelse. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring til grund. Flygtningenævnet bemærker, ligesom Udlændingestyrelsen, at ansøgeren i sit asylskema af [foråret] 2023 har oplyst, at han udrejste sammen med sin [familiemedlem B], og at hans [familiemedlem B] forsvandt under flugten. [Familiemedlem B´s] navn blev ikke oplyst i denne forbindelse, og det fremgår i det hele taget ikke af skemaet, at ansøgeren skulle have en [familiemedlem B] ved navn [familiemedlem B]. Som anført af Udlændingestyrelsen har ansøgeren efterfølgende oplyst, at hans [familiemedlem B] blev arresteret af Taliban i [by B], og at det først var derefter, at han selv udrejste. Flygtningenævnet er enig med Udlændingestyrelsen i, at dette er så centralt for ansøgerens asylmotiv, at det ikke kan forklares med henvisning til, at ansøgeren var træt eller lignende, da han udfyldte skemaet. Flygtningenævnet finder i øvrigt, af de grunde Udlændingestyrelsen har anført i afgørelsen af [foråret] 2024, at ansøgerens forklaring fremstår konstrueret til lejligheden, og således ikke kan danne grundlag for meddelelse af opholdstilladelse. For så vidt angår de dokumenter, der er fremlagt af ansøgeren, og som angiveligt skal vise, at ansøgerens [familiemedlem B] arbejdede for [udenlandsk virksomhed A], bemærker Flygtningenævnet, at flere af disse dokumenter på helt afgørende punkter ikke stemmer overens med ansøgerens forklaring. Således fremgår det af den såkaldte "Employment verification", at [familiemedlem B] var beskæftiget for [udenlandsk virksomhed A] frem til [sommeren] 2022, og således længe efter at Taliban på ny havde overtaget magten i Afghanistan. Samme oplysninger fremgår af det såkaldte memorandum vedrørende visum, der er dateret [i efteråret] 2022, og hvoraf fremgår, at [familiemedlem B] indstilles til [særlig immigrantstatus]. Dette til trods for, at han efter ansøgerens oplysninger på dette tidspunkt i over et år havde været forsvundet, og muligvis slået ihjel af Taliban. Af de samme årsager finder Flygtningenævnet ikke anledning til at udsætte sagen med henblik på nærmere undersøgelse af disse dokumenter. Flygtningenævnet kan således i det hele tiltræde Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende dette asylmotiv. Flygtningenævnet tilføjer, at det i øvrigt som sagen foreligger oplyst, ikke kan anses for sandsynliggjort, at den i de fremlagte dokumenter omtalte [familiemedlem B] er ansøgerens [familiemedlem B]. Ansøgeren har for Flygtningenævnet gjort gældende, at han må anses for at være vestliggjort i sådan omfang, at dette i sig selv udgør et grundlag for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Ansøgeren har herved henvist til, at han har vænnet sig til et ungdomsliv på danske præmisser, hvilket er uforenligt med at opholde sig i Afghanistan. Flygtningenævnet bemærker, at ansøgeren udrejste af Afghanistan som omtrent [18-21-årig], og at han kun har opholdt sig i få år i vest-Europa. Ansøgeren er pashtun og muslim. Da ansøgeren således har levet langt det meste af sit liv i Afghanistan, da han tilhører den største etniske gruppe i landet, og da han i øvrigt fremstår helt uprofileret, lægger Flygtningenævnet til grund, at han uden større vanskeligheder ville kunne genoptage sin tilværelse i Afghanistan, på en sådan måde, at han ikke påkalder sig Talibans opmærksomhed. Der er herefter heller ikke anledning til at hjemvise sagen. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse." Afgh/2024/29/lnk