Nævnet omgjorde i september 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en kvindelig statsborger fra Syrien, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Indrejst i 2009.Flygtningenævnet udtalte:Klageren er etnisk kurder og muslim fra [by A], [by B]-provinsen i Syrien. Klageren har sympatiseret med og deltaget i visse aktiviteter for KDP med [familiemedlem A], da de boede i Syrien. Klageren har i Danmark deltaget i demonstrationer omhandlende hendes hjemby [by A]. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark i efteråret 2009 som familiesammenført til [sit familiemedlem A], og at hun [i foråret] 2023 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3. [I foråret] 2023 har advokat Annette Møller Hannibal på vegne af klageren klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse af [foråret] 2023 med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren har til støtte herfor oplyst, at hun ved en tilbagevenden til Syrien frygter de syriske myndigheder. Klageren har deltaget i demonstrationer i Danmark imod det syriske regime, hvor der er blevet filmet og taget billeder under demonstrationerne. Demonstrationerne relaterede sig til hendes hjemby [by A]. Klageren har til støtte herfor videre oplyst, at hun frygter de syriske myndigheder grundet [familiemedlem A’s] konflikt. Klageren har herom oplyst, at [familiemedlem A] i Syrien var aktiv for KDP, og at [familiemedlem A] flygtede og kom til Danmark i 2007 efter at have siddet fængslet to gange og være blevet forsøgt anholdt tredje gang. Klageren har herom videre oplyst, at hun har oplevet problemer som følge af [familiemedlem A’s] aktiviteter både før og efter hans flugt, og at hun uofficielt har hjulpet og bidraget til disse aktiviteter. Klageren har til støtte herfor endelig oplyst, at hun ved en tilbagevenden til Syrien frygter de generelle forhold i landet, idet hun er etnisk kurder, og at kurderne særligt i [by A]-området bliver undertrykt. Klageren har videre oplyst, at hun i tilfælde af tilbagevenden til Syrien vil stå som enlig kvinde, idet hun i Syrien alene har ældre, fjernere slægtninge. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge klagerens forklaring om asylmotiverne til grund. Klagerens og [familiemedlem A’s] regimekritiske aktiviteter i Danmark i form af deltagelse i nogle demonstrationer i 2018 har ikke en sådan karakter eller et sådant omfang, at det i sig selv kan begrunde asyl. Det forhold, at klagerens to [familiemedlemmer B og C] i Danmark og [et familiemedlem D], der opholder sig i Rusland, samt andre mandlige familiemedlemmer må anses for at have unddraget sig militærtjeneste i Syrien, kan heller ikke i selv føre til, at klageren opfylder betingelserne for at blive meddelt asyl. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på baggrundsoplysningerne om risici for familiemedlemmer til personer, der har unddraget sig værnepligt i Syrien, herunder EASO, Syria Military Service, april 2021, og Udlændingestyrelsen, Syria. Treatment upon return, maj 2022, hvoraf det bl.a. fremgår, at familiemedlemmer til uprofilerede militærunddragere ikke er i risiko for forfølgelse alene som følge af unddragelsen. Der foreligger ikke oplysninger i sagen, der kan begrunde, at klagerens [familiemedlemmer B, C og D] eller andre af de familiemedlemmer, som klageren har anført er militærunddragere, kan anses for særligt profilerede hos de syriske myndigheder. Det kan heller ikke i sig selv begrunde asyl, at klageren ved en tilbagevenden til Syrien vil være en enlig kvinde med et meget begrænset netværk i landet. Der er som udgangspunkt tale om forhold af socioøkonomisk karakter, der ikke er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Spørgsmålet er herefter, om klageren kan anses for at have en afledt konflikt med de syriske myndigheder med henvisning til [familiemedlem A’s] asylgrundlag i Danmark. Klagerens [familiemedlem A] blev i 2008 meddelt opholdstilladelse i Danmark med henvisning til, at det ikke kunne afvises, at han var kommet i de syriske myndigheders søgelys som følge af sine aktiviteter for KDP, og at det af samme grund ikke kunne afvises, at han ved en tilbagevenden til Syrien ville være i risiko for forfølgelse af de syriske myndigheder. Uanset at disse forhold ligger mange år tilbage i tiden, og uanset at klageren i 2011 uden problemer rejste til [by A] i Syrien for at besøge [sit familiemedlem E] i 14 dage, finder Flygtningenævnet, at klageren som følge af de forhold, der er lagt til grund i hendes [familiemedlem A’s] asylsag om tilknytningen til KDP, har sandsynliggjort, at hun - under iagttagelse af det forsigtighedsprincip, der anvendes ved risikovurderingen i forhold til syriske statsborgere, herunder ved vurderingen af indrejserisikoen efter det langvarige ophold i Danmark, og under inddragelse af de ovennævnte forhold vedrørende klagerens øvrige asylmotiver, der dog ikke i sig selv har kunnet begrunde asyl - har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for at blive forfulgt af de syriske myndigheder omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Det kan ikke føre til en anden vurdering, at klagerens egne regimekritiske aktiviteter i Syrien har været beskedne. Flygtningenævnet meddeler derfor klageren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Syri/2023/69