Nævnet meddelte i august 2023 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Iran. Indrejst i 2020. Genoptaget sagFlygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er iransk statsborger og etnisk kurder fra [by A], Iran. Ansøgeren er født muslim, men han har oplyst, at han ikke bekender sig til nogen religion. Ansøgeren har været aktiv som sympatisør for Kurdistans Demokratiske Parti i Iran fra [foråret] 2018 og frem til sin udrejse af Iran. Ansøgeren blev [i foråret] 2021 officielt medlem af partiets danske forening. Ansøgeren har som asylmotiv under genoptagelsessagen henvist til, at han frygter at blive fængslet, udsat for tortur eller dømt til døden af de iranske myndigheder som følge af sine politiske aktiviteter i Danmark, herunder for KDPI. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han i Danmark er blevet medlem af KDPI og har fortsat sine politiske aktiviteter for partiet, herunder ved at lægge politiske opslag op på sin åbne [sociale medie A]-profil, som har knapt 500 følgere og ca. 5.000 venner. Ansøgeren har videre henvist til, at han ligeledes har deltaget i flere demonstrationer i kølvandet på Mahsa Aminis død, og at han under en demonstration [i foråret] 2023 har holdt en tale på [et nærmere bestemt politisk samlingssted i Danmark], som havde myndighedskritisk indhold. Videoer og billeder af ansøgerens deltagelse i demonstrationerne kan findes på hans egen [socialt medie A]-profil, [internationalt medie A]’s [socialt medie B]-profil med 5,1 millioner følgere, [internationalt medie B] [socialt medie B]-profil med 3,7 millioner følgere, den iransk/kurdiske journalist og menneskerettighedsforkæmper [navn A] [socialt medie C]- og [socialt medie B]-profil med 715.000 følgere, [dansk medie] [socialt medie C]-profil samt på [navn B] [socialt medie A]-profil. Flygtningenævnet kan lægge ansøgerens forklaring om sine aktiviteter i Danmark til grund, og spørgsmålet er, om ansøgeren som følge heraf må anses for profileret på en sådan måde, at han ved en tilbagevenden til Iran risikerer at blive udsat for forfølgelse fra de iranske myndigheders side omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Det fremgår af baggrundsoplysningerne, at navnlig tre forhold afgør, om en iraner i udlandet er i myndighedernes søgelys. For det første om personen tilhører den politiske opposition, om personen er synlig i den iranske offentlighed, herunder om vedkommende har mange følgere på sociale medier og for det tredje karakteren af kritikken. Flygtningenævnet bemærker i den forbindelse, at ansøgeren ikke kan anses for at være særlig profileret over for de iranske myndigheder alene i kraft af sin [socialt medie A]-profil, ligesom han heller ikke ved sin deltagelse i de forskellige demonstrationer kan anses for særlig profileret. Det forhold, at der er et videoklip på en række sociale medier, herunder medier med et betydeligt antal følgere kan heller ikke i sig selv anses for at være tilstrækkeligt til at anse ansøgeren for særlig profileret, da ansøgerens navn ikke nævnes i videoklippet, og da han heller ikke umiddelbart på anden måde kan identificeres. Det må imidlertid lægges til grund, at ansøgeren på et tidspunkt over en længere periode har stået som ”topfan” på en [socialt medie A]-side tilhørende en fremtrædende person fra KPDI, hvilket er udtryk for, at ansøgeren ofte har trykket ”Synes godt om” eller reageret på indhold samt kommenteret eller delt opslag fra denne side. Efter baggrundsoplysningerne må det lægges til grund, at de iranske myndigheder, herunder efterretningstjenesterne, følger denne side, og Flygtningenævnet finder, at det må anses for sandsynligt, at de iranske myndigheder i den forbindelse også følger med i, hvem de mest aktive brugere på siden er. Da ansøgerens navn og [socialt medie A]-profil således har fremgået af siden over en længere periode, må han anses for at have været eksponeret på en sådan måde, at der er grund til at antage, at hans navn og [socialt medie A]-profil er kommet i de iranske myndigheders søgelys. Når dette sammenholdes med indholdet af ansøgerens egen [socialt medie A]-profil og den omstændighed, at han optræder på andre sociale medier med et større antal følgere, finder Flygtningenævnet efter en samlet vurdering, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. ” Iran/2023/37/LEUDS