gamb20231

Nævnet stadfæstede i august 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger samt et barn fra Gambia. Ansøgeren er mindreårig. Indrejst i 2022. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk mandinka og muslim fra Banjul, Gambia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Gambia frygter, at hendes farbror vil gøre hende fortræd, fordi hun er flygtet fra et planlangt tvangsægteskab. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at ansøgeren og hendes bror, efter faren afgik ved døden i 2020, flyttede hjem til deres farbror, fordi ansøgerens mors fik en meget slem depression, som forårsagede, at hun blev indlagt på en ”mental clinic”. Ansøgerens farbror havde selv to døtre og havde ikke råd til at forsørge ansøgeren og ansøgerens bror. Ansøgerens farbror havde derfor indgået en aftale med en ældre mand ved navn [A] om at bortgifte ansøgeren mod betaling. Ansøgeren fik at vide, at hun skulle giftes i den næste måned. Ansøgeren flygtede fra Gambia inden, at tvangsægteskabet blev indgået. Ansøgeren endvidere henvist til, at hun frygter at vende tilbage til Gambia, fordi hun har fået et barn uden for ægteskab. Til støtte herfor har ansøgeren oplyst, at hun har vanæret familiens ære, og at hele familien vil se ned på hende, fordi hun har født et barn uden for ægteskab, og at hun frygter sin farbror, myndighederne og dele af befolkningen. Ansøgeren har endelig henvist til, at hun frygter at hun vil være nødsaget til at prostituere sig selv for at overleve i Gambia. Flygtningenævnet bemærker indledningsvist, at nævnet under behandlingen i nævnet har fået indtryk af, at ansøgeren forstår, hvad en asylbehandling går ud op. Nævnet finder derfor, at ansøgeren har udvist tilstrækkelig modenhed til at kunne gennemføre en asylsagsbehandling. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Gambia vil være i risiko for forfølgelse eller overgreb efter udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Gambia vil stå i et modsætningsforhold til sin farbror, myndighederne eller dele af befolkningen i Gambia. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at der ikke er nogen konkrete forhold, der støtter, at ansøgerens farbror vil efterstræbe hende, hvis hun vender tilbage til Gambia. Flygtningenævnet vurderer, at det beror på ansøgerens egen formodning, at hendes farbror skulle efterstræbe hende på baggrund af, at hun ikke har giftet sig med den mand, som hendes farbror havde tiltænkt, og at hun har fået et barn uden for ægteskab. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at ansøgerens farbror angiveligt har opsøgt ansøgerens mor for at få hende til at betale ansøgerens ægteskabsafgift, som han skulle tilbagebetale til den mand, som han havde tiltænkt ansøgeren skulle giftes med, men at han ikke har truet med at gøre ansøgeren fortræd, og at dette beror på ansøgerens egen formodning. Det forhold, at ansøgerens mor ifølge ansøgeren har været i fængsel i en periode på onklens foranledning, idet hun ikke betalte ægteskabsafgiften til ham, og at onklen ifølge ansøgeren også vil sørge for, at ansøgeren kommer i fængsel af samme grund, kan ikke føre til en ændret vurdering. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at ansøgerens forklaring om, at hendes mor har været i fængsel på grund af, at ansøgerens farbror vil have hende til at betale ægteskabsafgiften, og at han af samme grund vil sørge for at ansøgeren kommer i fængsel, er udbyggende og ikke forekommer troværdig. Flygtningenævnet har herunder lagt vægt på, at der angiveligt er tale om et privatretligt økonomisk mellemværende mellem ansøgerens farbror og ansøgerens mor. Det kan heller ikke føre til en ændret vurdering, at ansøgeren har forklaret, at hun ville bringe skam over sin familie, da hun har født et barn uden for ægteskab henset til, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at hun eller hendes søn skulle stå i modsætningsforhold til myndighederne i Gambia eller nogen dele af befolkningen i Gambia ved en tilbagevenden til Gambia. Det kan heller ikke føre til en ændret vurdering, at ansøgeren har forklaret, at hun vil være tvunget ud i prostitution for at kunne overleve ved en tilbagevenden til Gambia kan heller ikke føre til, at ansøgeren kan få asyl. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at socioøkonomiske forhold ikke kan give asyl efter udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet finder således efter en samlet vurdering, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at hun ved sin tilbagevenden til Gambia vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller i risiko for overgreb omfattet af § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Gamb/2023/1/YARS