Nævnet stadfæstede i august 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Eritrea. Ansøgeren er mindreårig. Sagen er sambehandlet med Erit/2023/7. Født i Danmark. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er født i Danmark. Ansøgerens forældre er etnisk tigrinya og kristen ortodokse fra Eritrea. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgerens forældre har som asylmotiv henvist til, at de ved en tilbagevenden til Eritrea på ansøgerens vegne frygter den generelle situation i landet. Ansøgerens forældre har til støtte herfor henvist til, at usikkerhed og utryghed er almindeligt i Eritrea, og at deres datter ikke vil have mulighed for at få et arbejde og forsørge sig selv. Ansøgerens forældre har som asylmotiv videre henvist til, at de på ansøgerens vegne frygter, at ansøgeren vil blive hvervet til nationaltjenesten, når hun fylder 16 eller 17 år. Ansøgerens far har som asylmotiv endvidere henvist til, at han på ansøgerens vegne frygter, at det kan få konsekvenser for ansøgeren, at han er udrejst illegalt fra Eritrea. Ansøgerens far har oplyst, at han ikke med sikkerhed ved, hvad konsekvenserne vil være, men at han nok ikke vil få lov til at se sine børn igen. Ansøgerens far har videre oplyst, at der ikke er nogen, som vender tilbage til Eritrea, når de først er udrejst, da de er bange for, hvad myndighederne kan finde på at gøre. Ansøgerens far har som asylmotiv endeligt henvist til, at han på ansøgerens vegne frygter den anden retning af den kristne-ortodokse kirke, som er styret af staten. Ansøgerens far har til støtte herfor henvist til, at folk, som ikke støtter den anden retning inden for den kristne-ortodokse kirke, som staten støtter, er i risiko for forfølgelse, og at ens familiemedlemmer dermed også er i risiko for forfølgelse. Ansøgerens far har til støtte herfor videre henvist til, at hans mor har været anholdt af myndighederne i Eritrea to gange, fordi ansøgerens far har arbejdet mod staten, og eftersom myndighederne har disse oplysninger om ansøgerens far, kan det også få konsekvenser for hans døtre. Flygtningenævnet har ikke fundet grundlag for at imødekomme en principal påstand om hjemvisning af sagen til Udlændingestyrelsen. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at sagen må anses for at være tilstrækkeligt oplyst til, at Flygtningenævnet kan tage stilling, uanset at Udlændingestyrelsen ikke har indhentet nærmere oplysninger om en nu afdød patriark i den kristne ortodokse kirke, som ansøgerens forældre støtter. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren, der er [0-3 år] og aldrig har opholdt sig i Eritrea, er i et modsætningsforhold til myndighederne i Eritrea. Det forhold, at ansøgerens forældre er udrejst illegalt af Eritrea, ændrer ikke herved. Endvidere er ansøgeren på grund af sin alder ikke i risiko for at blive indkaldt til nationaltjeneste i Eritrea, jf. herved blandt andet ”EASO Country of Origin Information Report: Eritrea National Service and illegal exit” fra september 2019 samt Udlændingestyrelsens landerapport ”National service, exit and entry” fra februar 2020. Det forhold, at ansøgerens far og mor, der er indrejst henholdsvis [i efteråret] 2014 og [i efteråret] 2014, er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, og at ansøgerens søster, der er født [i foråret] [årstal], er omfattet af sin mors afgørelse om asyl, og derfor også er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, kan ikke begrunde, at ansøgeren meddeles konventionsstatus. Flygtningenævnet finder derfor allerede af denne grund, at der ikke kan meddeles ansøgeren, som først er født i [årstal], opholdstilladelse som konsekvens af sine forældres eller sin søsters opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet lægger ansøgerens fars forklaring til grund om, at han er modstander af regeringen i Eritrea, at han i Danmark har deltaget i demonstrationer og har afvist at støtte regeringen i Eritrea økonomisk, og at hans mor, som opholder sig i Eritrea, er blevet opsøgt af myndighederne som følge af hans kritik af regeringen. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at disse forhold udsætter ansøgeren for en konkret og individuel risiko for at blive udsat for asylbegrundende forfølgelse eller behandling i Eritrea. Endvidere bemærkes, at de generelle forhold i Eritrea ikke kan begrunde asyl. Flygtningenævnet finder således efter en samlet vurdering, at det ikke er sandsynliggjort, at ansøgeren, hvis hun tager ophold i Eritrea, vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller i risiko for overgreb omfattet af § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Erit/2023/6/obc