Nævnet stadfæstede i oktober 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 1996 og oprindeligt meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2. Klageren blev i 2020 idømt fængselstraf i 9 måneder for overtrædelse af straffelovens § § 245, stk. 1, samt udvist af Danmark i 6 år. Flygtningenævnet udtalte:”Klageren har haft opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, og der skal herefter i medfør af udlændingelovens § 49 a træffes afgørelse om, hvorvidt udlændingelovens § 31 er til hinder for, at klageren kan udsendes til Somalia. Klageren er etnisk somali og er sunnimuslim fra Mogadishu, Somalia. Klageren tilhører subklanen [subklan A]. Klageren boede i Mogadishu, frem til han var omkring [3-7 år], hvorefter familien udrejste til [land A]. Klageren boede i [land A] frem til sin indrejse i Danmark i 1996. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Klageren har dog oplyst, at han har været frivillig og almindelig medlem i den [forening] i [by]. Klageren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter hævnaktioner fra ukendte personer eller klaner, der har haft en konflikt med hans familie. Klageren har yderligere henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter, at han vil blive rekrutteret af al-Shabaab eller blive anset som en spion for Danmark henset til hans lange ophold i Europa. Klageren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hans forældres familier er blevet slået ihjel i Somalia. Klageren frygter derfor, at ukendte personer vil slå ham ihjel, da det vil være nemt at identificere ham, idet myndighederne i Somalia er korrupt, og er i stand til at sælge oplysninger videre om klageren til den familie eller klan, som hans familie havde en konflikt med inden deres udrejse af Somalia. Klageren har endvidere til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han frygter, at blive skydeskive for al-Shabaabs modstand mod vesten og særligt Danmark, eller at de vil forsøge at rekruttere klageren med henblik på at udnytte ham, da han taler det danske sprog. Klageren har under nævnsbehandlingen videre anført, at han frygter forfølgelse eller overgreb som følge af sit lange fravær fra Somalia og manglende netværk, hans danske opdragelse og værdier, hans manglende praktisering af islam og hans danske […] kæreste og børn. Flygtningenævnet finder, at klageren ikke har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Somalia vil være i risiko for forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2. Flygtningenævnet tiltræder af de grunde, der er anført i Udlændingestyrelsens afgørelse, at klageren ikke er i risiko for forfølgelse eller overgreb som følge af sit klantilhørsforhold. Flygtningenævnet finder endvidere, at klageren ikke er i risiko for forfølgelse eller overgreb som følge af sit lange fravær fra Somalia og manglende netværk, hans danske opdragelse og værdier, hans manglende praktisering af islam og hans danske […] kæreste og børn. Flygtningenævnet lægger herved vægt på, at klageren kommer fra Mogadishu. Flygtningenævnet lægger videre vægt på, selv om at det fremgår af baggrundsoplysningerne, at ”vestliggjorte” - herunder ved manglende praktisering af islam - måske kan blive udsat for socialt pres og stigma, er der ikke grundlag for at antage, at de vil blive udsat for egentlige overgreb eller forfølgelse. Det forhold, at klageren har oplyst ikke at tale somalisk, kan ikke føre til en anden vurdering, idet Flygtningenævnet finder, at klagerens forklaring herom fremstår utroværdig, idet klageren først indrejste i Danmark som [8-11 år], og idet klageren til samtalen i Udlændingestyrelsen den [i efteråret] 2021 har oplyst ikke at tale flydende somalisk, og at han taler somalisk med sin [familiemedlem], om end på et simpelt niveau, idet han ikke er stærk i sproget. Flygtningenævnet bemærker, at det forhold, at klageren har en dansk kæreste og danske børn ikke kan tillægges betydning ved vurderingen efter udlændingelovens § 7. Klageren opfylder således ikke betingelserne for at få asyl i Danmark, og udlændingelovens § 31 er derfor ikke til hinder for, at klageren kan udsendes til Somalia. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Soma/2023/23/Saba