Nævnet stadfæstede i november 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Den Demokratiske Republik Congo. Indrejst i 2016. Flygtningenævnet udtalte:”Ansøgeren er etnisk [etnicitet] og kristen af trosretning. Ansøgeren er født og opvokset i byen [by A], Syd Kivu, Den Demokratiske Republik Congo. Ansøgeren har også været bosat i andre områder i Kivu provinsen, herunder i [by B] og [by C] før sin endelige udrejse af Den Demokratiske Republik Congo i 2005. Ansøgeren indrejste herefter i [land A], hvor han boede frem til sin udrejse i 2016. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Han har som asylmotiv henvist til de generelle forhold i Den Demokratiske Republik Congo, herunder at situationen både i ansøgerens hjemregion, Syd Kivu, og i Den Demokratiske Republik Congo generelt på nuværende tidspunkt er af en sådan karakter, at enhver vil være i risiko for overgreb i strid med EMRK´s artikel 3 alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området, således at betingelserne i udlændingelovens § 7, stk. 3, er opfyldt. Han har herunder henvist til, at der ikke eksisterer et internt flugtalternativ i hjemlandet. Han har ikke mulighed for at tage ophold i hovedstaden Kinshasa, da folk fra Syd Kivu vil blive diskrimineret på grund af sprog og dialekt. Han har heller ikke familie, kontakter eller netværk der. Derudover vil det være meget svært at skaffe arbejde, idet der i forvejen er stor arbejdsløshed i hovedstaden. Endelig er der stor sikkerhedsmæssig risiko ved at opholde sig i Kinshasa, blandt andet som følge af kriminelle gadebander kaldet Kulunas. Flygtningenævnet traf den 13. januar 2022 afgørelse om, at ansøgeren ikke var i risiko for forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2. Nævnet tilsidesatte således ansøgerens forklaring om, at hans [antal] [familiemedlemmer] og flere folk fra sin landsby, ville slå ham ihjel på grund af hans tidligere ægteskab, som utroværdig. Flygtningenævnet hjemviste imidlertid sagen til Udlændingestyrelsen med henblik på, at Udlændingestyrelsen foretog en vurdering af spørgsmålet om et internt flugtalternativ i Den Demokratiske Republik Congo. Nævnet fandt således, at forholdene i ansøgerens hjem-region, Syd Kivu, Den Demokratiske Republik Congo, på daværende tidspunkt var af en sådan karakter, at enhver vil være i risiko for overgreb i strid med EMRK´s artikel 3 alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området, således at betingelserne i udlændingelovens § 7, stk. 3, var opfyldt for så vidt angik ansøgerens hjemregion. Flygtningenævnet skal herefter foretage en vurdering af, om der i ansøgerens hjemland er områder, der kan udgøre et internt flugtalternativ for ansøgeren, samt om det er rimeligt at forvente, at ansøgeren tager ophold der. Kinshasa er landets hovedstad og største by med cirka 11,8 millioner indbyggere, og ifølge estimater fra 2019 bor godt 11 % af landets befolkning i byen. Indbyggertallet i Kinshasa er vokset eksplosivt de senere år, særligt grundet væbnede konflikter andre steder i landet. Kinshasa modtager således knap 80 % af urban migration i landet, og de nuværende indbyggere har overvejende rødder i andre egne af DR Congo. Uanset at de generelle forhold i Den Demokratiske Republik Congo er alvorlige og uforudsigelige, finder Flygtningenævnet, at forholdene i flertallet af provinserne – og i hovedstaden Kinshasa - ikke af en sådan karakter, at enhver ved sin blotte tilstedeværelse risikerer forfølgelse eller overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3. Ansøgeren er [40-45 år], han er sund og rask. Han er kristen af trosretning og taler både swahili samt fransk, der ifølge Encyclopedia Britannica er det officielle sprog i Den Demokratiske Republik Congo. Af oplysnings-og motivsamtalen af [i sommeren] 2021 fremgår det, at ansøgeren har oplyst, at han taler også [sprog A], lingala og [sprog B]. Ansøgeren har dog under nævnsmødet bestridt, at han skulle have oplyst, at han taler lingala og [sprog B]. Flygtningenævnet finder på baggrund af en konkret og samlet vurdering af ansøgerens forhold, at ansøgeren, uanset sit manglende netværk og sin manglende forudbestående tilknytning til områder uden for Kivu-regionen, har forudsætningerne for at kunne etablere sig eksempelvis i hovedstaden Kinshasa. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at ansøgeren er [40- 45] år gammel og ingen helbredsproblemer har, samt at han har boet i sit hjemland, indtil han var [i midt tyverne]. Flygtningenævnet har endvidere lagt vægt på, at ansøgeren i hjemlandet er uddannet [mellemlang videregående uddannelse], og at han sit hjemland i omkring et halvt år har arbejdet som sådan, at ansøgeren under sit ophold i [land A] har haft arbejde som både [erhvervsarbejde] og [servicearbejde], og at han i Danmark har arbejdet som [servicearbejde]. Flygtningenævnet finder derfor, at ansøgeren rimeligvis vil kunne henvises til at tage ophold et andet sted i Den Demokratiske Republik Congo end Kivu-regionen, hvor ansøgeren er opvokset og har boet. Der kan derfor heller ikke meddeles ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3.”Løbenummer: demo/2023/15/Saba