soma202248

Nævnet omgjorde i december 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en kvindelig statsborger fra Somalia, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Sagen er sambehandlet med Soma/2022/49. Indrejst i 2013.Flygtningenævnet udtalte:”Klagerens mor tilhører [klan], og hendes far tilhører [klan]. Klageren er født i [afrikansk land] og er ikke-troende muslim. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [i efteråret] 2013, og at hun [i sommeren] 2013 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 8, stk. 2. [I efteråret] 2021 forlængede Udlændingestyrelsen klagerens opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 8, stk. 2, jf. § 7, stk. 2. Klageren har [i efteråret] 2022 klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Sagen har på den baggrund for Flygtningenævnet alene angået spørgsmålet om statusvalg. Klageren har til støtte for sin påstand om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, oplyst, at hun frygter at blive dræbt af sin far, fordi hun har afvist et arrangeret tvangsægteskab. Klageren har videre oplyst, at hun frygter, at hendes far vil dræbe hende, idet hendes mor har fortalt ham, at klageren har haft sex uden for ægteskabet. Klageren har videre oplyst, at hun frygter at blive omskåret. Hun har i den forbindelse oplyst, at hendes mor ønsker, at hun skal blive omskåret, fordi hun derved vil blive anset for igen at være jomfru. Flygtningenævnet lægger i det hele klagerens forklaring til grund. Flygtningenævnet lægger således til grund, at klageren under sin opvækst i Danmark efter sin indrejse som [8-11 år] har haft en skolegang og socialt liv med venner, som på adskillige punkter har adskilt sig fra gældende religiøse, kulturelle og sociale normer for, hvorledes en somalisk pige/kvinde skal opføre sig, herunder med hensyn til fester, alkohol og seksualitet. Det lægges videre til grund, at hendes mor som følge heraf blev isoleret i sin somaliske omgangskreds i Danmark, og derfor valgte at rejse tilbage til Somalia. Endelig lægges det til grund, at hendes far og brødre i Somalia har påtalt hendes vestlige livsstil med hensyn til hendes påklædning og sociale adfærd, og hvorunder de er blevet bekendt med, at hun har haft seksuel aktivitet uden for ægteskab. Efter klagerens forklaring lægges det videre til grund, at hun har en velbegrundet frygt for at blive omskåret ved en udsendelse til Somalia. Hun har herved henvist til, at hendes mor - som nu opholder sig i Somalia, og som har kontakt til hendes far og brødre - vil presse hende til at blive omskåret for at skjule, at hun ikke længere er jomfru. Endelig lægges det efter klagerens forklaring til grund, at hendes far har truet med at slå hende ihjel, fordi hun har afvist et tvangsægteskab i Somalia, som hendes far havde arrangeret. Ved vurderingen af, om klageren - som nu er [19-21 år] - konkret vil være i risiko for at blive tvangsmæssigt omskåret i Somalia, må der i første række lægges vægt på, at Somalia er det land i verden, hvor flest kvinder procentuelt er omskåret (98 %). Det må derfor lægges til grund, at klageren for en generel betragtning vil være i risiko for at blive tvangsmæssigt omskåret som følge af et socialt, kulturelt og/eller religiøst pres fra omgivelsernes side. Selv om klageren nu er [19-21 år], må det tages i betragtning, at klageren ved en udsendelse til Somalia ikke har noget mandligt netværk i Somalia, som vil kunne støtte hende i forhold til at modstå dette pres. Der må i den forbindelse lægges vægt på, at de mandlige familiemedlemmer, som klageren har i Somalia, herunder hendes far og brødre, ikke vil yde hende beskyttelse mod at blive omskåret. Der vil efter deres holdning til hendes brud på normer for kulturel og social adfærd for kvinder i Somalia tværtimod være en risiko for, at de vil tage initiativ til, at hun bliver omskåret. Der lægges i samme forbindelse vægt på, at klagerens mor i Somalia har tilkendegivet at ville presse hende til at blive omskåret for at skjule, at hun har været seksuelt aktiv uden for ægteskab. På den anførte baggrund finder Flygtningenævnet, at det må lægges til grund, at klageren ved en udsendelse til Somalia ikke vil være i stand til at modsætte sig et pres fra omgivelserne i forhold til tvangsomskæring. Flygtningenævnet finder således, at klageren opfylder betingelserne for opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, da det er sandsynliggjort, at hun ved en udsendelse til Somalia vil være i en konkret risiko for at blive tvangsomskåret. Flygtningenævnet finder derfor, at klageren skal meddeles opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Soma/2022/48/eeb