Nævnet stadfæstede i februar 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse om overførsel til Polen i medfør af udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., jf. § 29 a, stk. 1, jf. Dublinforordningen, vedrørende en mand, der var registreret med Eurodac-hit i Portugal. Sagen blev behandlet på formandskompetence.DRC Dansk Flygtningehjælp henviste som begrundelse for, at klagerens sag skulle behandles i Danmark, blandt andet til at han i Portugal frygter at blive overfaldet af mænd sendt fra den iranske efterretningstjeneste og klagerens frygt for ikke at få adgang til en fair asylsagsbehandling i Portugal. Efter en gennemgang af sagen, udtalte Flygtningenævnet blandt andet: ”Det fremgår af udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., at påberåber en udlænding sig at være omfattet af § 7, træffer Udlændingestyrelsen snarest muligt afgørelse om afvisning eller overførsel efter reglerne i kapitel 5 a. Det fremgår videre af kapitel 5 a, herunder § 29 a, stk. 1, at en udlænding kan afvises eller overføres til en anden medlemsstat efter reglerne i Dublinforordningen. Flygtningenævnet bemærker, at klageren er registreret med Eurodac-hit [i vinteren 22/23] i Portugal, at Portugal efter de foreliggende oplysninger er forpligtet til at modtage klageren, jf. forordningens artikel 18, stk. 1, litra b, jf. artikel 25, stk. 2, såkaldt accept by default, og at Portugal dermed er ansvarlig for at behandle klagerens ansøgning om international beskyttelse. Det anførte om, at klageren frygter overgreb fra de iranske myndigheder i Portugal, fordi han har delt en video, hvori han udtaler kritik og den iranske regering, kan ikke føre til, at klageren ikke kan overføres til Portugal. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at klageren må henvises til at tage kontakt til de portugisiske myndigheder, herunder det portugisiske politi, som må antages at have viljen og evnen til at yde klageren den fornødne beskyttelse. Flygtningenævnet finder, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte Udlændingestyrelsens vurdering af, at der ikke foreligger sådanne særlige hensyn, herunder af humanitær karakter, at asylansøgningen bør behandles i Danmark, jf. forordningens artikel 17. På den baggrund skal Flygtningenævnet meddele, at nævnet efter en gennemgang af sagen ikke finder grundlag for at omgøre Udlændingestyrelsens afgørelse, jf. udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., jf. § 29 a, stk. 1, jf. Dublinforordningen.”. Dub-Port/2023/1/SAHE