dub-oestr20232

Nævnet stadfæstede i februar 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse om overførsel til Østrig i medfør af udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., jf. § 29 a, stk. 1, jf. Dublinforordningen, vedrørende en mand, der har indgivet ansøgning om asyl i Østrig. Sagen blev behandlet på formandskompetence. DRC Dansk Flygtningehjælp henviste som begrundelse for, at klagerens sag skulle behandles i Danmark, blandt andet til klagerens helbredsmæssige forhold, samt at klageren frygter at blive udsat for chikane i Østrig. Efter en gennemgang af sagen, udtalte Flygtningenævnet blandt andet: ”Det fremgår af udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., at påberåber en udlænding sig at være omfattet af § 7, træffer Udlændingestyrelsen snarest muligt afgørelse om afvisning eller overførsel efter reglerne i kapitel 5 a. Det fremgår videre af kapitel 5 a, herunder § 29 a, stk. 1, at en udlænding kan afvises eller overføres til en anden medlemsstat efter reglerne i Dublinforordningen. Flygtningenævnet bemærker, at klageren er registreret med Eurodac-hit i [sommeren] 2022 i Østrig, at Østrig efter de foreliggende oplysninger er forpligtet til at modtage klageren efter Dublinforordningens regler om såkaldt accept by default, og at Østrig dermed er ansvarlig for at behandle klagerens ansøgning om international beskyttelse. Flygtningenævnet bemærker endvidere, at Udlændingestyrelsen i sin afgørelse af [vinteren] 2023 har henvist til, at Østrig stiltiende har accepteret at modtage klageren i medfør af Dublinforordningens artikel 22, stk. 7. Flygtningenævnet finder imidlertid, at den rette bestemmelse er forordningens artikel 25, stk. 2, idet der er tale om en tilbagetagelse af klageren. Det af klageren oplyste om, at klageren i Østrig frygter en gruppering, som han er flygtet fra i Tyrkiet, og som har chikaneret ham og udsat ham for overgreb, kan ikke føre til ændret vurdering. Det af DRC Dansk Flygtningehjælp anførte om, at klageren som følge af konflikten med grupperingen ikke føler sig tryg i Østrig, og at hans psykiske tilstand vil blive forværret ved en tilbagevenden til Østrig, kan heller ikke føre til en ændret vurdering. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at klageren til oplysnings- og motivsamtalen [i vinteren] 2022 ifølge referatet har oplyst, at han ikke har oplevet nogen konkrete hændelser i Østrig, og at han, om end han har haft overvejelser herom, ikke har søgt de østrigske myndigheders beskyttelse. Flygtningenævnet finder, at såfremt klageren oplever problemer med grupperingen eller privatpersoner i Østrig, må klageren må henvises til at rette henvendelse til de østrigske myndigheder, der må antages at have vilje og evne til at yde klageren den fornødne hjælp og beskyttelse. Det af DRC Dansk Flygtningehjælp oplyste om, at klageren under sit ophold i Østrig følte sig nødsaget til at tilkendegive sin religiøse overbevisning over for andre asylansøgere på asylcentret, herunder at han følte sig nødsaget til at lyve herom og fortælle, at han var [religiøs overbevisning] for at passe ind, kan ikke føre til en ændret vurdering. Flygtningenævnet finder, at klageren også i denne forbindelse må henvises til at rette henvendelse til de relevante østrigske myndigheder, såfremt han ved en tilbagevenden til Østrig fortsat oplever problemer. Nævnet bemærker hertil, at Østrig har tiltrådt Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, Flygtningekonventionen og EU’s Charter om grundlæggende rettigheder, og at der ikke er holdepunkter for at antage, at Østrig ikke lever op til de internationale forpligtelser. Endelig kan det forhold, at klageren har oplyst, at han lider af [diagnose], samt at han har [helbredsmæssige] udfordringer, ikke føre til en ændret vurdering. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at klageren til oplysnings- og motivsamtalen af [vinteren] 2022 ifølge referatet har oplyst, at han ikke har modtaget sundhedsbehandling i Østrig, og at han ikke har anmodet de østrigske myndigheder herom. Flygtningenævnet finder, at klageren, såfremt han måtte have behov herfor, må forventes at kunne modtage den nødvendige sundhedsbehandling i Østrig. Nævnet bemærker i den forbindelse, at det fremgår af AIDA’s rapport vedrørende Østrig, ”Country Report: Austria 2021 Updated” udgivet i april 2022, side 114, at asylansøgere i Østrig ved indkvartering bliver tilbudt en lægeundersøgelse inden for 24 timer, og at såfremt asylansøgere har behov for yderligere lægelige undersøgelse, overføres de enten til en speciallæge eller til et sygehus. Flygtningenævnet finder, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte Udlændingestyrelsens vurdering af, at der ikke foreligger sådanne særlige hensyn, herunder af humanitær karakter, at asylansøgningen bør behandles i Danmark, jf. forordningens artikel 17. På den baggrund skal Flygtningenævnet meddele, at nævnet efter en gennemgang af sagen ikke finder grundlag for at omgøre Udlændingestyrelsens afgørelse, jf. udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., jf. § 29 a, stk. 1, jf. Dublinforordningen.” [Dub-Østr/2023/2/SACH]