Nævnet stadfæstede i april 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om bortfald af opholdstilladelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Iran. Indrejst i 2010.Flygtningenævnet udtalte: Flygtningenævnets begrundelse og resultat”Klageren er etnisk pastun og sunni-muslim fra Loghar provinsen i Afghanistan. Klageren indrejste i Danmark i […] 2011. Den […] 2011 meddelte Udlændingestyrelsen klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2. Det fremgår af Det Centrale Personregister, at klageren [i begyndelsen af] 2019 udrejste til USA sammen med sin ægtefælle og parrets børn, der har haft opholdstilladelse som familiesammenførte med klageren. Klageren har oplyst til sagen, at hun udrejste efter ønske fra ægtefællen, og at hun under opholdet i USA er begyndt på en uddannelse. Det fremgår videre af sagen, at klageren har opholdt sig i USA i perioden fra j[begyndelsen af ] 2019, bortset fra to kortvarige ophold i Danmark i [foråret] 2019 og fra [slutningen af ]2019 til [begyndelsen af]2020. Af de i sagen foreliggende visa udstedt af de amerikanske myndigheder fremgår det, at visa er udstedt i kategorien SQ1, der udstedes til ”Certain Iraqis or Afghans employed by or on behalf of the US Government” (Travel.State.Gov). [i efteråret]2020 besluttede Udlændingestyrelsen, at klagerens opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, er bortfaldet, jf. udlændingelovens § 17, stk. 1, jf. § 17, stk. 4, idet klageren har opgivet sin bopæl i Danmark og taget ophold i et tredjeland. Flygtningenævnet tiltræder af de grunde, der er anført af Udlændingestyrelsen, at ansøgeren har opgivet sin bopæl i Danmark, jf. udlændingelovens § 17, stk. 1, og at ansøgeren har opnået beskyttelse i USA, jf. udlændingelovens § 17, stk. 4. Ligeledes af de grunde, der er anført af Udlændingestyrelsen, tiltræder Flygtningenævnet, at der ikke er forhold som nævnt i udlændingelovens § 17, stk. 3, der kan føre til, at opholdstilladelsen efter udlændingelovens § 7, stk. 2, ikke skal anses for bortfaldet, ligesom heller ikke forhold som nævnt i EMRK artikel 8 kan føre til en anden vurdering af sagen. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. ” Løbenummer: Afgh/2022/20MNR