syri202336

Nævnet stadfæstede i maj 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse en kvindelig statsborger fra Syrien. Indrejst i 2022. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk araber og sunni muslim fra Damaskus, Syrien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til de generelle forhold, samt at hendes helbredsproblemer betyder at hun ikke kan klare sig selv i Syrien. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hun er [handicap], har [diagnose], lider af [diagnose], [en række helbredsproblemer], og at dette betyder hun ikke kan forsørge sig selv. Ansøgeren har yderligere oplyst, at hendes datter [A] samt hendes to brødre, [B] og [C], tidligere har boet i Damaskus, men at ingen af disse ville have økonomiske muligheder for at tage sig af ansøgeren. Ansøgeren har som asylmotiv videre henvist til, at hun frygter myndighederne vil anholde hende ved en tilbagevenden til Syrien. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hendes hjem i Damaskus blev ransaget flere gange af de syriske myndigheder i 2009 i forbindelse med, at alle huse i området blev ransaget, samt at myndighederne generelt anholder tilfældige personer, uagtet deres alder og helbredstilstand. Ansøgeren har yderligere oplyst, at hun frygter myndighederne vil bruge hende til at få oplysninger om hendes familie, som er flygtet fra Syrien og modstandere af regimet. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for individuel forfølgelse hverken efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller stk. 2. Flygtningenævnet har ved vurderingen heraf henset til de samme omstændigheder, som er anført af Udlændingestyrelsen i afgørelse af [vinteren 2022/2023], og har lagt ansøgerens forklaring til grund, hvorefter ansøgeren ikke har nogen individuelle konflikter med de syriske myndigheder, grupperinger eller privatpersoner, der kan begrunde opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller stk. 2. Ansøgeren er således også efter et ophold i Libanon i 2015 indrejst legalt i Syrien i 2019, hvor hun opholdt sig i 10 måneder uden problemer for at få sundhedsbehandling og fornyet sit pas. Det forhold, at ansøgerens hjem er blevet ransaget flere gange, kan ikke føre til en anden vurdering, idet ransagningerne efter ansøgers forklaring var af generel karakter i det område, hvor ansøgeren boede, hvorfor de ikke har en karakter og intensitet, som kan begrunde asyl efter udlændingelovens § 7. Det beror således alene på ansøgers egen formodning, at hun ved en tilbagevenden til Syrien vil blive anholdt af de syriske myndigheder. De af ansøgeren anførte helbredsproblemer er ikke forhold, der kan begrunde asyl efter udlændingelovens § 7. Endelig kan Flygtningenævnet af de grunde, som er anført af Udlændingestyrelsen i afgørelsen af [vinteren 2022/2023], tilslutte sig, at de generelle forhold i Damaskus, Syrien efter de foreliggende baggrundsoplysninger, ikke kan begrunde opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3. Forholdene i Damaskus, Syrien er således ikke længere af en sådan karakter, at enhver vil være i risiko for at blive udsat for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 3, alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området. Flygtningenævnet stadfæster på denne baggrund Udlændingestyrelsens afgørelse.” syri/2023/36/ROZ