Nævnet stadfæstede i april 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en mandlig statsborger fra Syrien. Klageren er mindreårig.Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk [etnicitet] og sunnimuslim fra [by A], Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [i foråret] 2022 efter at være blevet Dublinforhandlet fra Grækenland, og at han [i efteråret] 2022 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3, af Udlændingestyrelsen. Klageren har ved brev [fra vinteren 2022/2023], modtaget af Flygtningenævnet [i vinteren 2022/2023], klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1, subsidiært § 7, stk. 2. Klageren har til støtte herfor oplyst, at han frygter at blive slået ihjel af den Frie Syriske Hær og de tyrkiske styrker, idet den Frie Syriske Hær har forsøgt at tvangsrekruttere hans far til aftjening, og i samme forbindelse har truet med at slå faren og klageren ihjel, hvis ikke faren meldte sig. Klageren har herom oplyst, at faren en dag blev hentet på bopælen, og taget med på et fælles administrationskontor for den Frie Syriske Hær og den tyrkiske hær. Klageren og moren tog hen på administrationskontoret og bad om at få faren udleveret, hvorefter faren fik 14 dage til at pakke sine ting og tage afsked med familien, inden han skulle melde sig til tjeneste. Samtidig fik faren og klageren besked om, at hvis faren ikke meldte sig inden for to uger, ville faren og klageren blive henrettet. En uge efter dette rejste familien fra Syrien til Tyrkiet, hvorved faren udeblev fra at aftjene hos den Frie Syriske Hær. Klageren har til støtte herfor videre oplyst, at han frygter diskrimination fra den Frie Syriske Hær og de tyrkiske styrker, idet han er [etnicitet]. Klageren har til støtte herfor endvidere oplyst, at han ved en tilbagevenden til Syrien frygter selv at blive tvangsrekrutteret eller slået ihjel under krigen. Flygtningenævnet bemærker indledningsvist, at klageren vurderes tilstrækkelig moden til at få ansøgningen om asyl efter udlændingelovens § 7, stk. 1, subsidiært § 7, stk. 2, behandlet. Flertallet af Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at klagerens far er forsøgt tvangsrekrutteret til aftjening for den Frie Syriske Hær, og at klageren i den forbindelse er blevet truet på livet, eller skulle være i risiko for forfølgelse eller overgreb som følge af, at klagerens far er angiveligt er forsøgt tvangsrekrutteret til aftjening for den Frie Syriske Hær, men ikke mødte op. Flertallet af Flygtningenævnet har lagt vægt på, at klagerens forklaring om, at hans far blev er forsøgt tvangsrekrutteret til aftjening for den Frie Syriske Hær forekommer usammenhængende og på centrale punkter ikke forekommer sandsynlig, ligesom klageren på nogle centrale punkter har forklaret divergerende, idet bemærkes, at Flygtningenævnet har taget højde for klagerens unge alder. Flertallet af Flygtningenævnet har herunder lagt vægt på, at klageren har forklaret divergerende om, hvorvidt han så, at hans far fik tæv hver dag af Den Frie Syriske Hær og de tyrkiske soldater. Til oplysnings- og motivsamtalen har klageren forklaret, at han så sin far få tæv hver dag af Den Frie Syriske Hær og de tyrkiske soldater, og at klageren fik det rigtig skidt psykisk over hans oplevelser. Ved mødet i Flygtningenævnet har klageren ingen erindring om, at han har set dette. Flertallet af Flygtningenævnet har endvidere lagt vægt på, at klageren har forklaret divergerende med hensyn til de angivelige trusler, som medlemmer af den Frie Syriske hær fremsatte mod hans far og klageren om henrettelse af dem, hvis hans far ikke meldte sig inden to uger. Til oplysnings- og motivsamtalen har klageren forklaret, at da klagerens far blev løsladt, fik klageren og hans far besked om, at de ville blive henrettet, hvis klagerens far ikke meldte sig inden for to uger. For Flygtningenævnet har klageren i første omgang ikke forklaret om de angivelige trusler, og forespurgt herom har klageren forklaret, at han fik at vide af sin mor, da de var hjemme igen, efter at klageren og hans mor havde været på det sted, hvor Den Frie Syriske Hær opholdt sig, for at hente faren, at hans far og også klageren ville blive henrettet, hvis klagers far ikke meldte sig inden for to uger. Flygtningenævnet har videre lagt vægt på, at klagerens forklaring om den angivelige tvangsrekruttering forekommer usammenhængende og på flere punkter ikke forekommer sandsynlig, herunder forklaring om, hvad der foregik på det kontor, hvor Den Frie Syriske Hær, holdt til. Flertallet af Flygtningenævnet har yderligere lagt vægt på, at klagerens forklaring om, at Den Frie Syriske Hær skulle have hentet klagerens far på deres bopæl med henblik på at tvangsrekruttere ham til aftjening, endvidere ikke forekommer sammenhængende med, at de efterfølgende løslod ham henset til klagerens forklaring om, at de samtidig truede klagerens far på livet og truede med at slå klageren ihjel, hvis faren ikke melde sig til tjeneste inden for to uger. Flertallet af Flygtningenævnet har desuden lagt vægt på, at det ikke forekommer troværdigt, at klageren i en alder af [8-11 år] skulle være blevet truet med at blive slået ihjel, hvis klagerens far udeblev fra aftjening. Flertallet af Flygtningenævnet har yderligere lagt vægt på, at klagerens forklaring om det angivelige forsøg fra Den Frie Syriske Hærs side på tvangsrekruttering af hans far ikke stemmer med baggrundsoplysningerne. Flertallet af Flygtningenævnet har lagt vægt på, at det fremgår af Udlændingestyrelsens rapport, Syria Recruitment Practices in Government-controlled Areas and in Areas under Oppositions Control, Involvement of Public Servants and Civilans in the Armed Conflict and Issues Related to Exiting Syria fra maj 2017, at de fleste kilder i rapporten udtalte, at de væbnede oppositionsgrupper, herunder Den Fri Syriske Hær, generelt rekrutterede deres nye medlemmer på frivillig basis. Økonomisk incitament, religiøs og etnisk tilknytning og personlige motiver og særlige lokale dynamikker, herunder socialt pres i visse områder, nævnes som hovedmotiver til at tilslutte sig oppositionsgrupper. Flertallet af Flygtningenævnet har lagt vægt på, at det fremgår af Udlændingestyrelsens rapport, Syria – Recruitment to Oppostions Groups fra december 2022, at den Frie Syriske Hær ikke eksisterer som en sammenhængende militær gruppe, og at befolkningen bruger begrebet ”Den Frie Syriske Hær” til at betegne syriske oppositionsgrupper som den Syriske Nationale Hær (SNA), og at der blandt andet fremgår følgende om rekrutteringspraksis: “1.3.2. Recruitment practices. SNA does not have a unified recruitment practice in the areas it controls. …SNA recruits on a voluntary basis. …SNA does not actively seek to recruit members of the Kurdish and Yazedi minorities, since SNA does not trust these religious and ethnic groups. …1.3.4. Prevalence of forced recruitment. Generally, SNA groups do not forcefully recruit men to join their ranks. Some sources assessed that SNA does not need to recruit men forcefully, as there are plenty of men in SNA-controlled areas willing to join its ranks due to the economic incentives. …” De generelle forhold for [etnicitet] i Syrien kan ikke føre til en ændret vurdering. Flertallet af Flygtningenævnet finder således efter en samlet vurdering, at klageren ikke har sandsynliggjort, at klageren ved sin tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller i risiko for overgreb omfattet af § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Syri/2023/28/anhk