soma202240

Nævnet omgjorde i oktober 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en kvindelig statsborger, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Sagen er sambehandlet med Soma/2022/39. Indrejst i 2012.Flygtningenævnet udtalte:”Klageren tilhører hovedklanen […], subklanen […] og er muslim af trosretning fra [by], [by], Mogadishu. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [i sommeren] 2012, og at hun [i efteråret] 2012 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2 (beskyttelsesstatus). Afgørelsen er senest [i foråret] 2022 blevet forlænget i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, jf. § 26, stk. 1. Advokat [navn] har [i efteråret] 2022 på vegne af klageren klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren har til støtte herfor oplyst, at hun som somalisk kvinde tilhører en særlig social gruppe, der er i risiko for kønsspecifik forfølgelse i Somalia. Klageren har herom oplyst, at hun er i risiko for forfølgelse grundet en konflikt med et familiemedlem, fordi hun har indgået ægteskab med en person fra en laverestående klan og al-Shabaab. Klageren har herom videre oplyst, at hun er i risiko for forfølgende grundet risikoen for omskæring af sine to børn. Flygtningenævnet skal ved denne afgørelse tage stilling til, om klageren på grund af sine individuelle og konkrete forhold har behov for international beskyttelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller stk. 2. Af de grunde, der er anført af Udlændingestyrelsen i brevet [i foråret] 2022, tiltrædes det, at klageren ikke længere har en aktuel konflikt med al-Shabaab i anledning af de forhold, der blev påberåbt i forbindelse med den oprindelige asylsagsbehandling i 2012. Flygtningenævnet kan lægge til grund, at klageren har en konflikt med [sit familiemedlem] i anledning af sit ægteskab i 2005 med [ansøgeren A] fra en laverestående klan, men nævnet finder ikke, at denne konflikt har en intensitet eller karakter, som kan danne grundlag for opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2. Kvindelig omskæring er en særdeles udbredt praksis i Somalia, og det lægges til grund, at klagerens døtre ved en tilbagevenden til Somalia vil være i risiko for at blive udsat for omskæring i strid med EMRK artikel 3. Klageren har tilkendegivet, at hun er modstander af omskæring og har oplyst, at hun selv alene er blevet omskåret i mindre omfang, fordi hendes far var imod omskæring. Efter de foreliggende oplysninger om familiens baggrund og klanforhold samt klagerens fremtræden for nævnet, finder nævnet ikke, at klageren – sammen med sin ægtefælle - vil være i stand til at modstå et pres fra omgivelserne om at lade døtrene omskære, jf. herved tillige det anførte i Udlændingestyrelsens rapport Somalia, Female Genital Mutilation (FGM), februar 2021, om udbredelsen af kvindelig omskæring og familiens muligheder for at modstå pres fra omverdenen. Under disse omstændigheder ændrer Flygtningenævnet Udlændingestyrelsens afgørelse, således at klageren – i konsekvens af den afgørelse, der samtidig er truffet i klagerens ægtefælle og døtrenes sager – fremover har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” Soma/2022/40/anfi