syri202349

Nævnet omgjorde i maj 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en mandlig statsborger fra Syrien, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Sagen er sambehandlet med løbenr. Syri/2023/48 og Syri/2023/49. Indrejst i 2014.Flygtningenævnet udtalte:”Klageren er etnisk araber og sunnimuslim fra [by], Rif Damaskus, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren sammen med sin mor, sin søster og sin bror indrejste i Danmark [i efteråret] 2014, og at de [i foråret] 2015 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3, på baggrund af de generelle forhold i Syrien på daværende tidspunkt. Udlændingestyrelsen traf [i efteråret] 2021 afgørelse om at forlænge klagerens mor [A’s] opholdstilladelse. Klageren var omfattet af sin mors afgørelse. Udlændingestyrelsen fandt, at der ikke var grundlag for at forlænge opholdstilladelsen i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3, og at der heller ikke var grundlag for at meddele opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2. Da en nægtelse af forlængelse af klagernes opholdstilladelse imidlertid fandtes at være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, herunder retten til familieliv, efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, forlængede Udlændingestyrelsen opholdstilladelsen efter udlændingelovens § 7, stk. 3. Advokat [X] har [i vinteren 2022/2023] klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse [fra foråret] 2015 med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1, subsidiært § 7, stk. 2, mere subsidiært hjemvisning til fornyet behandling i Udlændingestyrelsen. Klageren har til støtte herfor oplyst, at han er imod krigen i Syrien. Han vil ikke være soldat, idet han ikke ønsker at skulle slå blandt andet egne landsmænd ihjel. Selv om han nu er fyldt 18 år, vil han ikke tilbage til Syrien, hvor han vil blive tvunget til at aftjene værnepligt. Klageren har endvidere henvist til, at han sammen med sin mor og sine søskende udrejste illegalt af Syrien, og at han som returnee vil være i risiko for asylbegrundende forfølgelse. Udlændingestyrelsen har efter klagerens forklaring i Flygtningenævnet nedlagt påstand om, at klageren meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, idet han er i den militærpligtige alder og ikke ønsker at udføre militærtjeneste ved en eventuel tilbagevenden til Syrien. Flygtningenævnet meddeler herefter klageren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Syri/2023/49/tps