syri202347

Nævnet omgjorde i maj 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en kvindelig statsborger samt et barn fra Syrien, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Sagen er sambehandlet med løbenr. Syri/2023/48 og Syri/2023/49. Indrejst i 2014.Flygtningenævnet udtalte:”Klageren er etnisk araber og sunnimuslim fra [by], Rif Damaskus, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren og hendes tre børn indrejste i Danmark [i efteråret] 2014, og at de [i foråret] 2015 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3, på baggrund af de generelle forhold i Syrien på daværende tidspunkt. Udlændingestyrelsen traf [i efteråret] 2021 afgørelse om at forlænge klagerens opholdstilladelse. Udlændingestyrelsen fandt, at der ikke var grundlag for at forlænge opholdstilladelsen i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3, og at der heller ikke var grundlag for at meddele hende opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2. Da en nægtelse af forlængelse af klagerens opholdstilladelse imidlertid fandtes at være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, herunder retten til familieliv, efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, forlængede Udlændingestyrelsen opholdstilladelsen efter udlændingelovens § 7, stk. 3. Opholdstilladelsen er gyldig til [efteråret] 2023. Advokat [X] har [i vinteren 2022/2023] klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse [fra foråret] 2015 med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1, subsidiært § 7, stk. 2, mere subsidiært hjemvisning til fornyet behandling i Udlændingestyrelsen. Klageren har til støtte herfor oplyst, at hendes ældste søn, [C], som nu er fyldt 18 år, og hendes ægtefælle, der i 2014 blev meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, begge har unddraget sig militærtjeneste, og at hun som følge heraf frygter at blive straffet af de syriske myndigheder. Klageren har endvidere henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Syrien frygter at blive udsat for forfølgelse eller overgreb omfattet udlændingelovens § 7, fordi hun udrejste illegalt af Syrien og dermed har tilkendegivet sin modstand til det syriske styre. Endelig har klageren henvist til, at hun som returnee er i risiko for asylbegrundende forfølgelse, samt til forholdene for kvinder i Syrien. Udlændingestyrelsen har under mødet i Flygtningenævnet nedlagt påstand om, at klageren meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, som konsekvens af klagerens søn, [C’s], status. Flygtningenævnet meddeler herefter klageren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Syri/2023/47/tps