Nævnet stadfæstede i maj 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Albanien. Sagen er sambehandlet med Alba/2023/1. Indrejst i 2022. Ansøgeren er etnisk albaner og muslim fra [by], Albanien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han frygter kriminelle grupperinger på baggrund af en blodhævnskonflikt, der vedrører ansøgerens afdøde svoger, som har stået bag flere mord. Ansøgeren frygter også sin afdøde svogers familie, som han og søsteren har en konflikt med. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at de kriminelle grupperinger i Albanien ønsker at slå ansøgeren ihjel som følge af hans relation til hans søsters afdøde svoger, der blev slået ihjel i [land]. Ansøgeren frygter endvidere hævndrab som følge af de drab, den afdøde svoger står bag. Ansøgeren har endelig oplyst, at han er blevet truet af den afdøde svogers bror. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge ansøgerens forklaring til grund. Af de grunde, Udlændingestyrelsen har anført, tiltræder Flygtningenævnet, at de beskrevne forhold ikke er af en sådan karakter eller intensitet, at de er asylbegrundende. Flygtningenævnet tiltræder herunder, at ansøgeren ved behov må henvises til at søge de albanske myndigheders beskyttelse. Flygtningenævnet er opmærksom på, at det fremgår af de foreliggende baggrundsoplysninger, at der forekommer korruption i det albanske retsvæsen, men der er ikke grundlag for at antage, at ansøgeren, der ikke har rettet henvendelse til de albanske myndigheder om sin situation, ikke vil kunne opnå den fornødne beskyttelse, hvis behovet opstår. Flygtningenævnet henviser i øvrigt til Home Office rapport fra januar 2023 ”Country Policy and Information Note, Albania: Blood feuds” og de deri anførte oplysninger om politiske tiltag. Ud over det, der er anført af Udlændingestyrelsen, bemærker Flygtningenævnet yderligere, at ansøgeren først udrejste af Albanien i [vinteren 2022/2023] og således to år efter, at ansøgerens svoger blev dræbt i [efteråret] 2020, og at ansøgeren ikke er blevet opsøgt eller udsat for direkte trusler i den pågældende periode. Det forhold, at ansøgerens søsters svoger er blevet arresteret i [vinteren 2022/2023], kan ikke føre til en anden vurdering. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. Alba/2023/2