Nævnet meddelte i juni 2023 opholdstilladelse (K-status) til en kvindelig statsborger fra Iran. Indrejst i 2019. Flygtningenævnet udtalte: ” Efter det nu fremkomne om ansøgerens politiske aktiviteter i Danmark, herunder de fremlagte kopier af opslag på [socialt medie A] og [socialt medie B], samt ansøgerens forklaring herom, lægger Flygtningenævnet ligesom Udlændingestyrelsen til grund, at ansøgeren har delt politiske opslag om KDPI og [organisation A] via sin [socialt medie A] [navn A] og sin [socialt medie B] i eget navn, og at disse opslag i hvert fald for så vidt angår [socialt medie B] er en offentligt tilgængelig profil, hvorfor ansøger må antages at være identificerbar. Flygtningenævnet lægger endvidere til grund, at ansøgeren er medlem af [organisation A], som er en [europæisk land]-baseret kurdisk menneskerettighedsorganisation, der rapporterer om menneskerettighedskrænkelser mod kurdere i Iran. Det lægges endvidere til grund, at ansøgeren bistår med at oversætte [materiale] fra farsi til engelsk. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på den fremlagte bekræftelse på medlemskab, samt det dokumenterede vedrørende ansøgers kontakt med lederen af [organisation A], [navn B]. Af Landinfos temanotat Iran af 21. januar 2021 om Irans modtagelse og behandling af asylansøgere som returnerer, fremgår side 12f. blandt andet, at det iranske regime har interesse i og evne til at overvåge sine borgeres aktiviteter i udlandet og at dette sker gennem informanter, infiltratorer og digital overvågning, men at dette sandsynligvis kun gælder dem med en høj profil, eller dem som har kontakt med den politiske opposition i Iran. Flygtningenævnet finder, at ansøgerens ægteskab med [navn C] må antages at være kommet eller ville komme til de iranske myndigheders kundskab ved ansøgers returnering til Iran. Idet ægtefællen, som [politisk aktiv] og peshmerga, er meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1, må det derfor antages, at hun som følge heraf vil blive tillagt samme politiske holdning, som sin ægtefælle (Imputed Political Opinion). På baggrund af ovennævnte og efter en samlet vurdering, samt de seneste baggrundsoplysninger, herunder Landinfo, Temanotat, Iran, ”Mottagelse og behandling av returnerte asylsøkere” af 21. januar 2021, finder Flygtningenævnet, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for forfølgelse, som følge af sine politiske holdninger. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Iran/2023/25/labja