iran202322

Nævnet meddelte i juni 2023 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Iran. Indrejst i 2015.Flygtningenævnet udtalte:”Ansøgeren er etnisk kurder og sunnimuslim af trosretning fra [hjemby], al-Tash lejren i Irak. Ansøgeren har siden 2016 været medlem af KDPI, som han også tidligere har sympatiseret med. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter, at de iranske myndigheder vil anholde, fængsle eller slå ham ihjel, idet han og hans familie har været politisk aktive for KDPI. Ansøgeren frygter, at de iranske myndigheder vil torturere ham, idet ansøgerens [familiemedlem A] er efterstræbt af de iranske myndigheder, og fordi ansøgeren selv er medlem af KDPI. Ansøgeren har videre som asylmotiv henvist til, at han frygter, at de iranske myndigheder ikke vil betragte ham som iransk statsborger og derfor vil diskriminere ham, idet han ikke har dokumentation for sit iranske statsborgerskab. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hans familie udrejste fra Iran i 1979, og at familien dengang udrejste, fordi ansøgerens forældre var tilhængere af KDPI. Efter udrejsen bosatte familien sig i al-Tash lejren i Irak, hvor ansøgeren blev født og sidenhen opvoksede som flygtning. Ansøgeren boede i al-Tash lejren i omkring [4-7] år, hvorefter familien på grund af uroligheder i al-Tash området flyttede til Kurdistan og fortsat boede i flygtningelejr. Ansøgeren har endvidere oplyst, at hele hans familie sympatiserede med KDPI inklusiv ansøgeren selv, men at det kun var ansøgerens [familiemedlem B], som var medlem af KDPI forud for ansøgerens udrejse af Irak. Ansøgerens [familiemedlem A] uddelte i Irak løbesedler for KDPI. Ansøgerens [familiemedlem A] hjalp KDPI med praktisk arbejde under partiets arrangementer. Ansøgeren har to til tre gange, da han var omkring [12-15] år, deltaget i KDPI’s festligheder sammen med sin [familiemedlem A]. Efter ansøgerens udrejse af Irak er hans [familiemedlem A] blevet medlem af KDPI i Irak. Ansøgerens [familiemedlem C] og [familiemedlem B], er blevet kvoteflygtninge i [i et sydvestlige land], hvor de fortsat er aktive for KDPI. Ansøgeren er i 2016 blevet medlem af KDPI i Danmark. Ansøgeren har siden medlemskabet af KDPI deltaget i møder, demonstrationer og en konference arrangeret af partiet, samt været politisk aktiv på sociale medier. Ansøgeren har en åben [social medie I]-profil, hvor han fremgår med billede og navn, som han anvender til at dele politisk materiale. Ansøgeren har omkring [et antal] følgere på sin [social medie I] -profil. Ansøgeren har hertil oplyst, at han har oplevet at få negative kommentarer på sit opslag. Personerne har skrevet, at ansøgeren er vantro, imod Iran og burde henrettes. Ansøgeren har desuden en profil på [social medie II] og en profil på [social medie III], hvor han har delt billeder og videoer fra sin deltagelse i demonstrationer imod det iranske styre. Flygtningenævnet lægger ansøgerens forklaring om sin [familiemedlem A] politiske aktiviteter til grund, herunder at [familiemedlem A] har været aktiv for KDPI, og at [familiemedlem A] fortsat er medlem af og politisk aktiv for KDPI. Denne forklaring er støttet af fremlagte billeder af faderen optaget i forbindelse med møder i KDPI. Nævnet lægger endvidere ansøgerens forklaring til grund om, at hans [familiemedlem B] og [familiemedlem C] har været peshmerga i Irak og politisk aktive for KDPI, hvor de begge er medlemmer. Ansøgerens forklaring herom er støttet af fremlagte billeder af [familiemedlem B] og [familiemedlem C] medlemskort og billeder optaget i forbindelse med politiske demonstrationer arrangeret af KDPI. Flygtningenævnet lægger endelig ansøgerens forklaring til grund om, at han selv er medlem af KDPI og har deltaget i partiets møder, ligesom han har lagt kritisk indhold om det iranske styre op på sociale medier. Han har således ved opslag på sin åbne [social medie I]-profil delt billeder fra sin deltagelse i demonstrationer arrangeret af KDPI, herunder holdt en tale under en demonstration i [sommeren 2023] foran [et nærmere bestemt politisk samlingssted i Danmark]. Han har endvidere på sin profil på [social medie III] delt blandt andet videoer fra sin deltagelse i demonstrationer foran [et nærmere bestemt politisk samlingssted i Danmark] og [offentlig institution] i [en dansk by]. Efter en samlet vurdering af de foreliggende oplysninger om dels ansøgerens [familiemedlem A] og øvrige familiemedlemmers politiske aktiviteter og medlemskab af KDPI, dels ansøgerens eget medlemskab af KDPI og profilering ved deltagelse i partiets demonstrationer og deling af opslag med kritisk indhold om det iranske styre på sociale medier sammenholdt med de nyeste baggrundsoplysninger, herunder navnlig Udlændingestyrelsens rapport ”Country of Origin Information (COI), Iranian Kurds – Consequences of political activities in Iran and KRI” (februar 2020), der er kommenteret af DRC Dansk Flygtningehjælp i rapporten ”Bemærkninger til dansk asylpraksis vedrørende iranske kurdere med længerevarende ophold i Al-Tash og/eller Nordirak, særligt i lyset af Udlændingestyrelsens fact-finding rapport fra februar 2020” (juni 2020), finder Flygtningenævnet, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Iran vil være i en sådan risiko for at blive identificeret som tilhørende en politisk aktiv familie, at han har behov for beskyttelse. Nævnet lægger herved tillige vægt på de foreliggende baggrundsoplysninger om den aktuelle situation i Iran og den forværrede situation for etniske kurdere, herunder for personer, der er født og opvokset i al-Tash lejren. På denne baggrund finder Flygtningenævnet, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved indrejse til Iran vil være i konkret og individuel risiko for forfølgelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Iran/2023/22/sme