Nævnet stadfæstede i juni 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse om overførsel til Østrig i medfør af udlæn-dingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., jf. § 29 a, stk. 1, jf. Dublinforordningen, vedrørende en mand, der er registreret med Eurodac-hit i Østrig. Sagen blev behandlet på formandskompetence. DRC Dansk Flygtningehjælp henviste som begrundelse for, at klagerens sag skulle behandles i Danmark, blandt andet med henvisning til klagerens helbredsforhold, forekomsten af push-back samt indkvarterings-forholdene i Østrig. Efter en gennemgang af sagen, udtalte Flygtningenævnet blandt andet: ”Det fremgår af udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., at påberåber en udlænding sig at være omfattet af § 7, træffer Ud-lændingestyrelsen snarest muligt afgørelse om afvisning eller overførsel efter reglerne i kapitel 5 a. Det fremgår videre af kapitel 5 a, herunder § 29 a, stk. 1, at en udlænding kan afvises eller overføres til en an-den medlemsstat efter reglerne i Dublinforordningen. Flygtningenævnet bemærker, at klageren er registreret med Eurodac-hit [i efteråret] 2022 i Østrig, at Østrig efter de foreliggende oplysninger er forpligtet til at modtage klageren, jf. forordningens artikel 25, stk. 2, såkaldt accept by default, og at Østrig dermed er an-svarlig for at behandle klagerens ansøgning om international beskyttelse. Det af DRC Dansk Flygtninge-hjælp anførte vedrørende klagerens sårbarhed herunder, at klageren har udtrykt et stort ønske om at modta-ge psykolog- og lægebehandling, kan ikke føre til en ændret vurdering. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at klageren til sin oplysnings- og motivsamtale af [foråret] 2023 ifølge referatet har oplyst, at han ikke lider af nogen sygdomme, og at han ikke er behandlingskrævende. Nævnet bemærker i den forbindel-se, at det fremgår af AIDA’s rapport vedrørende Østrig, ”Country Report: Austria 2022 Update”, udgivet i december 2022, side 124, at asylansøgere i Østrig ved indkvartering bliver tilbudt en lægeundersøgelse inden for 24 timer, og at såfremt asylansøgere har behov for yderligere lægelige undersøgelser, overføres de enten til en speciallæge eller til et sygehus. Det fremgår endvidere af rapporten, at: ”Every asylum seeker who receives Basic Care has health insurance. Treatment that is not covered by health insurance may be paid, upon request, by the federal provinces’ departments for Basic Care or the Ministry of Interior. If Basic Care is withdrawn, asylum seekers are still entitled to emergency care and essential treatment.” Nævnet finder på den baggrund, at klageren, såfremt han måtte have behov herfor, må forventes at kunne modtage den nødvendige og tilstrækkelige sundhedsbehandling i Østrig. Nævnet finder endvidere, at der ikke er holdepunkter for at antage, at de østrigske myndigheder ikke overholder de internationale menneskeretlige forpligtelser, herunder EU’s charter om grundlæggende rettigheder, Flygtningekonventionen og Den Euro-pæiske Menneskerettighedskonvention. Nævnet bemærker endvidere, at det forudsættes, at de danske myn-digheder forud for overførslen at klageren til Østrig, videregiver relevante sundhedsoplysninger til de østrig-ske myndigheder, hvis klageren samtykker hertil, jf. Dublinforordningens artikel 32, således at de østrigske myndigheder er orienteret om klagerens helbredsmæssige situation. Flygtningenævnet bemærker med hen-syn til det forhold, at klageren frygter, at de østrigske myndigheder vil returnere ham til Tyrkiet eller til lande, hvor han risikerer at blive sendt tilbage til Tyrkiet, at Østrig har tiltrådt Flygtningekonventionen og EU’s charter om grundlæggende rettigheder, og at der ikke er holdepunkter for at antage, at Østrig ikke lever op til de internationale forpligtelser i praksis, herunder princippet om non-refoulement. Nævnet be-mærker yderligere, at det fremgår af AIDAs rapport ”Country Report: Austria 2022 Update”, udgivet i de-cember 2022, at der i 2022 ikke er set eksempler på push-back i Østrig. Det forhold, at klageren til DRC Dansk Flygtningehjælp har oplyst, at det østrigske politi har udsat klageren for nedladende og ydmygende behandling, kan ligeledes ikke føre til en ændret vurdering. Nævnet bemærker hertil, at klageren til sin op-lysnings- og motivsamtale med Udlændingestyrelsen [i foråret] 2023 blandt andet har oplyst, at han ikke har oplevet problemer med de østrigske myndigheder under sit ophold i landet. Nævnet finder endvidere, at såfremt klageren fortsat oplever problemer med det østrigske politi, herunder at klageren ikke føler, at han modtager den fornødne hjælp og støtte fra det østrigske politi, henvises klageren til at klage til en overord-net østrigsk myndighed. Flygtningenævnet finder ikke, at de generelle forhold og levevilkår for asylansøge-re i Østrig er af en sådan karakter, at Danmark er afskåret fra at overføre klageren til Østrig, jf. forordnin-gens artikel 3, stk. 2, 2. led. Flygtningenævnet finder, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte Udlændin-gestyrelsens vurdering af, at der ikke foreligger sådanne særlige hensyn, herunder af humanitær karakter, at asylansøgningen bør behandles i Danmark, jf. forordningens artikel 17. På den baggrund skal Flygtninge-nævnet meddele, at nævnet efter en gennemgang af sagen ikke finder grundlag for at omgøre Udlændinge-styrelsens afgørelse, jf. udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., jf. § 29 a, stk. 1, jf. Dublinforordningen.” Dub-Østr/2023/5/MLVT