Nævnet stadfæstede i juni 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse om overførsel til Østrig i medfør af udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., jf. § 29 a, stk. 1, jf. Dublinforordningen, vedrørende en mand, der har indgivet ansøgning om asyl i Østrig. Sagen blev behandlet på formandskompetence.DRC Dansk Flygtningehjælp henviste som begrundelse for, at klagerens sag skulle behandles i Danmark, blandt andet til de generelle forhold for asylansøgere i Østrig, og at klageren er blevet udsat for dårlig behandling af det østrigske politi og militær. Efter en gennemgang af sagen, udtal-te Flygtningenævnet blandt andet: ” Det fremgår af udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., at på-beråber en udlænding sig at være omfattet af § 7, træffer Udlændingestyrelsen snarest muligt afgø-relse om afvisning eller overførsel efter reglerne i kapitel 5 a. Det fremgår videre af kapitel 5 a, herunder § 29 a, stk. 1, at en udlænding kan afvises eller overføres til en anden medlemsstat efter reglerne i Dublinforordningen. Flygtningenævnet bemærker, at klageren er registreret med Euro-dac-hit [i efteråret] 2022 i Østrig, at Østrig efter de foreliggende oplysninger er forpligtet til at modtage klageren, jf. forordningens artikel 25, stk. 2, såkaldt accept by default, og at Østrig der-med er ansvarlig for at behandle klagerens ansøgning om international beskyttelse. DRC Dansk Flygtningehjælp har gjort gældende, at klagerens asylsag skal behandles i Danmark idet klageren frygter at blive udsat for dårlig behandling af det østrigske militær og politi. Flygtningenævnet bemærker hertil, at såfremt klageren skulle opleve problemer med det østrigske politi, må klageren henvises til at indbringe en klage over østrigsk politi til den rette overordnede myndighedsinstans. Flygtningenævnet bemærker desuden, at Østrig har tiltrådt Flygtningekonventionen, Den Europæi-ske Menneskerettighedskonvention og EU´s charter om grundlæggende rettigheder, og at der ikke er holdepunkter for at antage, at Østrig ikke overholder de internationale forpligtelser. Klageren har endvidere gjort gældende, at der ikke var varme på værelserne, og at maden ikke var god. Flygtningenævnet kan i den forbindelse bemærke, at de generelle forhold og levevilkår for asylan-søgere i Østrig ikke af en sådan karakter, at Danmark er afskåret fra at overføre klageren til Østrig, jf. forordningens artikel 3, stk. 2, 2. led. Flygtningenævnet finder, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte Udlændingestyrelsens vurdering af, at der ikke foreligger sådanne særlige hensyn, her-under af humanitær karakter, at asylansøgningen bør behandles i Danmark, jf. forordningens arti-kel 17. På den baggrund skal Flygtningenævnet meddele, at nævnet efter en gennemgang af sagen ikke finder grundlag for at omgøre Udlændingestyrelsens afgørelse, jf. udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., jf. § 29 a, stk. 1, jf. Dublinforordningen. ” Dub-Østr/2023/3/DIEI