Nævnet omgjorde i december 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Syrien, således at vedkommende efterfølgende har opholdstilladelse jf. udlændingelovens 7, stk. 1. Indrejst i 2018.Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk araber og sunnimuslim fra [by], Rif-Damaskus, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer. Klageren har været politisk aktiv på sociale medier. Udlændingestyrelsen meddelte [vinteren 2018/2019] klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3. Under den oprindelige asylsag henviste klageren som asylmotiv til, hun frygtede at blive kidnappet eller slået ihjel af de syriske myndigheder. Til støtte herfor oplyste hun, at hun på et ukendt tidspunkt i 2016 blev befamlet af en officer i et fængsel i [by], da hun forhørte sig om [nært familiemedlem A]. Derudover oplyste hun, at de syriske myndigheder havde kidnappet [nært familiemedlem A] og derefter slået [nært familiemedlem A] ihjel. Endelig havde klageren som asylmotiv henvist til, at hun frygtede de generelle forhold i Syrien. Udlændingestyrelsen har [vinteren 2021/2022] i medfør af udlændingelovens § 11, stk. 2, 2. pkt., truffet afgørelse om at nægte at forlænge klagerens opholdstilladelse. Udlændingestyrelsen har vurderet, at grundlaget for opholdstilladelsen ikke længere er til stede. Klageren har som asylmotiv i forbindelse med sagen om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse henvist til, at hun frygter at blive tilbageholdt af de syriske myndigheder som følge af, at [hendes nære familiemedlemmer A og B] er efterstræbt af myndighederne. Hun har til støtte herfor oplyst, at [nært familiemedlem B] har deltaget i demonstrationer i begyndelsen af revolutionen, og at [nært familiemedlem B] har skaffet ting til Den Frie Syriske Hær. Ligeledes har hun oplyst, at [nært familiemedlem A] har været tilbageholdt, fordi [nært familiemedlem A] har udført førstehjælpsarbejde i Syrien. Videre har hun oplyst, at hun selv har været politisk aktiv på de sociale medier, herunder har skrevet kritiske opslag mod de syriske myndigheder og har delt politiske opslag på [socialt medie A] og [socialt medie B]. Videre har klageren som asylmotiv henvist til, at hun frygter at blive tilbageholdt af de syriske myndigheder som følge af sin [søskende A’s], politiske aktiviteter. Hun har til støtte herfor oplyst, at [søskende A] har udtalt sig kritisk om de syriske myndigheder til en journalist, at interviewet er blevet delt af flere personer og grupper, og at klageren også selv har delt interviewet. Endelig har klageren som asylmotiv henvist til, at hun ikke kan tage tilbage til Syrien, da hun ikke har en bolig, et arbejde eller et studie tilbage i landet. Hun har endvidere henvist til, at hun lider af [diagnose] og at hun er [helbredsmæssig tilstand]. Klageren har i forbindelse med genoptagelsessagen som yderligere asylmotiv anført, at hun frygter at vende tilbage til Syrien, idet hun i flere medier har optrådt med kritik af det syriske styre, og at hun således er blevet medieeksponeret i betydelig grad, herunder internationalt. Flygtningenævnet lægger til grund, at klageren skal bedømmes i forhold til Rif Damaskus, og Flygtningenævnet tiltræder Udlændingestyrelsens bedømmelse, at der ikke er grundlag for at forlænge klagerens opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, som følge af de generelle forhold i Damaskus-området. Flygtningenævnet tiltræder i den forbindelse i det hele de vurderinger og grunde, som er anført i nævnets afgørelse af [foråret] 2022. Af de grunde, der er anført i Flygtningenævnets afgørelse af [foråret] 2022, vurderer nævnet fortsat, at inddragelse af klagerens opholdstilladelse ikke vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, herunder artikel 8 i den europæiske menneskerettighedskonvention. Flygtningenævnet finder i denne forbindelse, at der ikke er fremkommet nye oplysninger – heller ikke om et afhængighedsforhold mellem klageren og dennes moder eller andre familiemedlemmer – der kan føre til et andet resultat ved afvejningen af de relevante hensyn. Det er herefter spørgsmålet, om klageren har sandsynliggjort, at hendes individuelle forhold er af en karakter, at hun har et behov for beskyttelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller § 7, stk. 2. For så vidt angår de af klagerens asylmotiver, som hun har fastholdt i forhold til tidligere – bortset fra sur place-motivet vedrørende klagerens egne regimekritiske aktiviteter – tiltræder Flygtningenævnet de vurderinger og grunde, som er anført i nævnets afgørelse af [foråret] 2022. Flygtningenævnet finder således fortsat, at klageren for så vidt angår disse asylmotiver ikke har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for individuel forfølgelse eller i nogen risiko for straf eller overgreb fra de syriske myndigheders side omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller stk. 2. Flygtningenævnet må lægge til grund, at [medie A] har bragt, hvad der fremstår som et videointerview med klageren, hvori hun blandt andet udtaler sig stærkt kritisk om det syriske styre, herunder om Bashar Al Assad. Det må videre lægges til grund, at videoen efterfølgende er blevet delt og set mere end [1,5 - 2,5 mio. gange]. Det kan også lægges til grund, at [medie B] i forlængelse heraf på [socialt medie] har omtalt klagerens sag med angivelse af klagerens navn og foto. Flygtningenævnet finder, at klageren må anses for nu at være eksponeret over for de syriske myndigheder i en sådan grad og på en sådan negativ måde, at hun – i al fald når anlægges den forsigtighed, der skal udvises ved behandlingen af sager med personer fra Syrien – har sandsynliggjort, at hun som returnee vil være efterstræbt af de syriske myndigheder. Flygtningenævnet finder det således sandsynliggjort, at klager ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for individuel forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet ændrer derfor Udlændingestyrelsens afgørelse af [vinteren 2021/2022], således at klageren meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” Løbenummer: Syri/2022/186/ANHK